Bilfirma bag Tivolis nye rutchebane Dæmonen

Virksomheder er bange for at forsvinde i mængden og søger andre steder at placere deres sponsorpenge end i overfyldte håndboldhaller og på fodboldstadioner. Mazdas sponsoraftale med Tivoli er første tegn på tendensen herhjemme.

Umiddelbart er der ikke mange lighedspunkter mellem Tivolis nye forlystelse, Dæmonen, og Mazdas udvalg af firhjulede modeller.

I Tivoli er topfarten 77 km/t. på den lukkede ring, hvilket de fleste ældre Mazdaer matcher til fulde på landets veje, og designmæssigt har Mazda ikke umiddelbart planer om at producere biler uden bund, hvilket ellers er et af Dæmonens kendetegn.

Alligevel har Mazda indgået en treårig sponsoraftale med Tivoli, der blandt andet betyder, at en Mazda RX-8 indarbejdes i landskabet omkring Dæmonen, ligesom Mazdas logo vil komme til at indgå i dekorationen.

Herhjemme er det en noget utraditionel form for sponsorering, både når det gælder bilproducenter og andre virksomheder, men hverken Tivoli eller Mazda er i tvivl om, at aftalen er ideel for begge parter.

»Det er en anderledes måde at markedsføre et bilmærke på. Selv om man ikke kan sammenligne en Mazda og Dæmonen direkte, har vi lighedspunkter. For Tivoli tør gå nye anderledes veje, ligesom vi gør med RX-8, der har wankelmotor og bagdøre, der er hængslet bagerst, så de åbner den modsatte vej. Det synes vi var interessant at kæde sammen med Dæmonen, som er rutschebanernes svar på en Rolls-Royce,« siger Dennis Frikjær, der er produktchef hos Mazda.

Biler i hotellobby

Set i et internationalt lys er det ikke første gang, bilproducenter bruger sponsorkroner på forlystelser.

Faktisk tegner det et billede af en ny tendens.

I USA sponsorerer General Motors en attraktion i Disneyworld, der blandt andet byder på en 3D film fra et testværksted med budskabet om at købe ABS-bremser. Audi sponsorerer snowboard, blandt andet det britiske ski- og snowboardforbund, og har lavet et motto, der spiller på et snowboard trick, hvor man drejer 360 grader rundt i luften.

»A 366 is not always a nice thing - køb derfor en Audi, der sker det ikke«.

Subaru har set sig varm på cykelrytteren Lance Armstrong, og i Las Vegas har Chrysler en sponsoraftale med Celine Dion i forbindelse med hendes show »Celine Dion A New Day« på casinoet Caesars Palace. Aftalen indebærer blandt andet, at Chrysler må navngive hver etage i casinoets koncertsal, Colosseum, og udstille biler i lobbyområdet.

Hos Promovator, der rådgiver virksomheder i at sponsorere, ser senior konsulent Susanne Kjellberg aftalen mellem Tivoli og Mazda som det første tegn herhjemme på den nye tendens inden for sponsorering. Virksomheder søger i stigende grad andre steder at placere deres markedsføring og sponsorpenge end de overfyldte håndboldhaller, fodbold stadions og i TVs tætpakkede reklameblokke.

»Der er helt klart en tendens til, at virksomheder kigger efter noget utraditionelt. Begivenheder og steder, hvor de kan stå alene. De har fundet ud af, at de efterhånden forsvinder i mængden af reklamer på sportsstadioner, og med de mange nye TV-kanaler, er seertallene for de enkelte stationer blevet mindre. For ikke at forsvinde i mængden, forsøger man at gøre noget, der er mere unikt,« siger hun.

Indtil videre har virksomheder været vant til at placere reklamer, hvor folks interesse var - og bagefter håbe, at nogen fik øje på dem.

»Man kan spørge, hvad biler har med fodbold at gøre. I den sammenhæng er en rutschebane måske et mere naturligt valg. Grunden til, at man tegner sponsorater, er i stigende grad, at der kan være nogle fælles værdier,« siger Susanne Kjellberg.

Fælles værdier

De fælles værdier er netop baggrunden for Tivoli og Mazdas samarbejde.

»Biler var noget, der stod højt på listen, da vi dikusterede, hvem der eventuelt kunne være sponsor for Dæmonen. Det er jo et spørgsmål om, at der er et match i de signaler, man vil ud med, og Mazda og Dæmonen deler blandt andet værdier som ny teknologi og design,« siger administrerende direktør i Tivoli, Lars Liebst.

Mazda er ikke nervøs for, at Dæmonens tre loop og en medfølgende påvirkning i nærheden af 4G signalerer mere end almindelig køreglæde.

»Vi har vores motto, »Zoom Zoom«, som beskriver glæden ved at bevæge sig, og det signalerer Dæmonenen også. Det og suget i maven,« siger Dennis Frikjær, der er produktchef hos Mazda Motor Danmark.

Tivoli har tidligere samarbejdet med Københavns Energi i forbindelse med Jul i Tvioli, og med Danisco i forbindelse med Pantomime Teateret. Det er dog første gang, at Tivoli indgår et så omfattende sponsorat omkring en forlystelse, men Lars Liebst udelukker ikke muligheden for at gøre det igen.

»En aftale er en god aftale, hvis to går sammen, og begge synes, de får noget godt ud af det. Sådan har det været i dette tilfælde, og vi må indrømme, at vi ikke kan det hele selv,« siger Lars Liebst.Læs mere om dæmonen og se billeder af dens tilblivelse på: www.tivoli.dk/daemonenType: 48 personers rutchebane med to tog, der hver har seks vogne. Typen er en såkaldt »Floorless full circuit roller coaster«, hvilket betyder, at vognene ikke har noget gulv, og at de gennemløber ét sammenhængende spor.

Længde 564 m, højde 28 m.

Egenvægt: 565 ton stål svarende til tre Jumbo Jets. Dertil kommer de 600 ton sand, der er fyldt i søjlerne, for at dæmpe lyden for naboer og et fundament i jorden på 450 m3 armeret beton.

Højeste fald: 20 meter.

Bagagerum: Bagage skal blive på jorden.

Tur: 106 sekunder.

Topfart: 77 km/t.

Økonomi: 60 kroner per tur ved køb af fire turbilletter af 15 kroner.

Et stort turbånd til 195 kr. giver ubegrænset adgang.

Pris: 75 mio. kr.

Loops: 3 (et klassisk loop, en Immelmann og et nul-g loop).

Leverandør: Schweiziske Bolliger & Mabillard.

Entreprenør: Skanska.

Åbner: 16. april kl. 11.