Biltest: Fransk fashion-statement på hjul signalerer konstant »se mig!«

DS 7 Crossback er ikke markedets bedste premium-SUV. Men den er helt sin egen og så distinkt fransk, at den efterlader mig nynnende Marseillaisen

hedr
DS 7 Crossback vækker opsigt, og det er dens vigtigste våben i kampen om kundernes opmærksomhed omkring det nye mærke DS Automobiles. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt

Med mindre man er Gauloises-kæderygende frankofil med en flaske bordeaux i den ene hånd og en hvidløgsranke om halsen, så nytter det ikke at påstå, at DS Automobiles topmodel DS 7 Crossback er klassens bedste bil. For helt ærligt så findes der hurtigere, skarpere, og mere raffinerede premium-SUVer til omkring en halv million kroner derude.

Henrik Dreboldt, Motorredaktør

»Der er noget prisværdigt ved biler, som ikke forsøger at tale til mainstreamkøberne, men som udvælger sig en skarpere målgruppe, og så forkæler dem med alt hvad de har. Sådan en bil er DS 7 Crossback.«


Men inden vi stikker den påståelige frankofile en bøtte hold-kæft-fois-gras, så er det måske værd at dvæle et øjeblik ved definitionen af »bedste bil«. For er den bedste bil den, som gør mindst forkert og leverer den mest uangribelige præstation, så er DS 7 Crossback ikke en vinder. Men hvis vi definerer den bedste bil som den, der forstår at vælge sine kampe, træffe et valg og prioritere sine styrker, så har den hvidløgslugtende frankofile en noget større sandsynlighed for gennem rødvinstågerne at kunne tale DS 7 Crossback op til rollen som klassevinder.

Størrelsesmæssigt lander DS 7 Crossback midt mellem en Audi Q3 og en Audi Q5 Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Fra Citroën til DS Automobiles

Det er et år siden, jeg prøvekørte DS 7 Crossback første gang på pressepræsentationen uden for Paris. Den efterlod et solidt førstegangsindtryk. Men det er først efter en uge i selskab med bilen, at man kommer under huden på den, så den endelige dom over første etape af projekt DS Automobiles-lanceringen, har jeg holdt lidt igen med. Men nu har jeg haft fornøjelsen af DS 7 Crossback i 14 dage, og der er ingen tvivl om, at projektet med at udskille DS Automobiles fra Citroën er kommet fornuftigt fra start.

Kabinen er avantgarde og ikke videre intuitiv. Men når man kører bilen i en uge, så bliver man som bruger vant til brugerfladen og begynder at værdsætte de specielle franske designløsninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Ideen med at gøre DS Automobiles til et selvstændigt bilmærke giver på papiret god mening. Moderselskabet PSA ejer både Citroën og Peugeot, og de mærker er strategisk placeret sådan i markedet, at de skal slås med henholdsvis Skoda og Volkswagen. Men det er i premium-segmenterne, guldet ligger. Det er her, man kan tage den højeste kilopris, og PSA-gruppen har på langt sigt brug for et mærke i de højere automobile luftlag. Med Citroën iscenesat som kreativt værdi-for-pengene-mærke og Peugeot som det lidt mere konservative og lækre mærke - uden at det går på kompromis med sin massemarkedsappeal  - så har der ikke været plads til at lave luksusbiler under de to mærker. Især ikke når vi ser på, hvordan de seneste flagskibsmodeller fra netop Citroën og Peugeot solgte. Citroën C6 og Peugeot 607 solgte som tynd varm kakao på en hedebølgeramt dansk sommerdag. Altså slet ikke.

Køredynamisk er fokus på komfort frem for skarpe kurveegenskaber. Et lidt utraditionelt valg i klassen, men positivt i forhold til at adskille den fra konkurrenterne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

For at få fat i de pengestærke kunder til premiumbiler besluttede PSA at skrive en stor check til en selvstændig udvikling af DS-mærket. DS Automobiles er udsprunget af de gudesmukke DS-modeller fra 1960erne. Efter et par årtier i mølposen genopstod DS-navnet i nullerne som luksusvariationer af Citroën-biler. Men i 2014 blev forbindelse til Citroën kappet, og bilerne hed herefter blot DS. DS 7 Crossback er dog den første 100 pct. selvstændige model udviklet efter den beslutning. Den første helhjertede DS Automobiles-model med et DS Automobiles-stelnummer og udviklet af DS Automobiles eget design- og ingeniør-team.

Med den på gaden er første etape af udrulningen af DS Automobiles som selvstændigt bilmærke dermed færdig. En etape, hvor man også har udskilt forhandlerleddet, så det i dag ikke er muligt at købe en DS 7 Crossback hos en Citroënforhandler. Her skal du finde en forhandler af DS Automobiles, hvoraf der i skrivende stund kun findes to i Danmark – men flere er på vej.

Krævende og kræsen

DS 7 Crossback er større end en Audi Q3, men mindre end en Audi Q5. Udover nævnte Audi-modeller skal den konkurrere med BMW X2, Mercedes GLA, Volvo XC40, Mini Countryman og Jaguar E-Pace. Premium-SUVere med sans for de lækre ting i livet. Biler, der handler om mere end bare plads og praktisk anvendelighed.

DS 7 Crossback går til opgaven, som havde den levet hele sit liv i den franske hovedstad omgivet af haute couture-modeller og med masser af champagne i glasset. Når du låser bilen op, udfører lysdioderne i forlygterne en hel lille femsekunderes ballet, hvor de drejer rundt om sig selv. Det er funktionelt himmelråbende ligegyldigt og overflødigt, men det gør ankomsten til bilen til en lille begivenhed i sig selv. Den soler sig i opmærksomheden og signalerer konstant »se mig, se mig!«. Indenfor fortsætter den tykke selviscenesættelse. Når du starter bilen på startknappen, der naturligvis sidder højtideligt og ulogisk placeret øverst på instrumentbordet, så vipper et eksklusivt ud fra B.R.M. Chronographs (ekstraudstyr) frem på instrumentbordet. Grafikken i det digitale instrumentbord er også avantgarde og ulogisk, og kan naturligvis varieres i både farve og grafik efter smag og behag.

Sjældent har en kontakt til en elektrisk rudehejs fået få meget visuel kærlighed som her på bagsædedøren, og netop DS 7 Crossbacks fokus på de visuelle detaljer, giver bilen karakter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Der er ikke synderligt meget ved kabinen, der virker intuitivt og som i andre biler. Det vil nogle opfatte som unødigt skaberi. Men DS 7 Crossback er ikke bange for at være sær. Den synes at sole sig i sine små særheder, og fryde sig over, at den stiller krav til brugeren. Den er kræsen og ikke for enhver. Hvis det ender med at gå ud over funktionaliteten, så dur den slags primadonna-attituder naturligvis ikke. Men efter nogle dage, så er dens brugerflade kommet under huden på mig, og jeg møder den uden den indledende irritation. Nuvel – der er lidt med bluetoothforbindelsen som ikke syntes strømlinet, og den induktive opladningsbakke foran gearstangen er ikke med på at lade min telefon, hver gang jeg lægger den der. Det kan være testbilen, der driller, men min kollega der også kørte en anden DS 7 Crossback i samme periode, rapporterede om samme små skavanker. Læg dertil, at infotainmentsystemet og den trykfølsomme skærme ikke arbejder lige så hurtigt som menuerne på min iPhone, og der er ting at blive gnaven over. Det er her, at den ikke er på højde med sine tyske konkurrenter.

Selvom den er kræsen og avantgarde, så leverer den også på plads og praktisk anvendelighed, med et justerbart bagsæde og stort bagagerum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

På finish og interiørkvalitet er den dog på niveau og bare lyden af døren, der smækker oser langt mere af solid kvalitet, end jeg nogensinde før har oplevet i en fransk bil. Så ja – det halter en anelse med de digitale talenter, men samlet set leverer kabinen og brugerfladen en godkendt om end en lidt krævende og kræsen helhedsoplevelse.

Komforttalenter

Køredynamisk er DS 7 Crossback med fuldt overlæg udlagt til den komfortable side. Den vælger bevidst ikke at være sportslig, og taget SUV-formatet i betragtning, der med sin høje frihøjde og tyngdepunkt i sit naturlige udgangspunkt modarbejder sportslige køreegenskaber, så er det en prisværdig prioritering. Testbilen er topmodellen Élégance, og den har Active Scan-affjedringen som standard. Et system, der via et kamera monteret i holderen til bakspejlet skanner vejoverfladen ca. 20 meter foran bilen for ujævnheder, og som kommunikerer direkte med undervognen for at tackle registrerede ujævnheder så komfortabelt som muligt. Det giver ikke komfort som en luftundervogn, men det er tæt ved, og DS 7 Crossback er i min optik klart den mest komfortable af de førnævnte felt af konkurrenter på en halvujævn vej. Det betyder samtidigt, at den ikke er den store oplevelse i kurverne. Den er ikke slasket og upræcis, men den gider bare ikke hurtig kørsel på samme måde som f.eks. en BMW X2, der er en decideret ørn på en snoet sognevej.

DS 7 Crossback forsøger ikke at gøre alle glade. Den taler til en smallere målgruppe, men de vil formodentligt elske den højere end den gennemsnitslige bilejer værdsætter sin bil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Dreboldt.

Testbilen har en 2,0 liter turbodieselmotor på 180 hestekræfter koblet med en 8-trins automatgearkasse. Den leverer masser af power og et ikke påtrængende soundtrack. Den matcher bilen fint, men da DS 7 Crossback ligger op til afslappet og tilbagelænet kørsel, så kan det være værd at overveje den lille 1,5-liters turbodiesel med 130 hk, der kun er lidt over et sekund langsommere til 100 km/t, men som til gengæld kører 18,1 km/l mod testbilens 15,1 km/l. Her får du dog ikke automatgear, og DS 7 Crossback er i den grad en bil der trives med automatgear. Vil du hellere have benzinmotor, så findes DS 7 Crossback også med en 1,6-liters turbobenzinmotor på enten 180 hk eller 225 hk – begge med automatgear. I slutningen af 2019 forventes DS 7 Crossback også lanceret som plug-in-hybrid med en elektrisk rækkevidde på +30 km. Så motorprogrammet er varieret, men der findes ikke en performanceudgave. DS 7 Crossback handler mere om luksus og komfort end om præstationer og brændende dæk.

Konklusion

Der er noget prisværdigt ved biler, som ikke forsøger at tale til mainstreamkøberne, men som udvælger sig en skarpere målgruppe og så forkæler dem med alt, hvad de har. Sådan en bil er DS 7 Crossback. Og sådan en bil skal den også være, hvis DS Automobiles vil gøre sig forhåbninger om at lykkedes på den lange bane. Den er kræsen, pyntesyg og opmærksomhedskrævende – en slags primadonna på hjul. Det kan måske skurre lidt i øjne og øre på den mere forsigtige og konservative nordbo. Men DS Automobiles er et globalt mærke, og især det kinesiske marked er begejstret for DS Automobiles pyntede og franske tilgang til verden.

Næste model bliver DS 3 Crossback, som minder om DS7 Crossback, men i et mindre og mere muskuløst og kompakt design. Det lader altså til, at DS Automobiles har fundet deres format, og selvom jeg personligt er mere til Volvos mere underspillede og elegante nordiske stil, så må jeg overgive mig til DS 7 Crossback, fordi den er så ærlig og kompromisløs i sin jagt på komfort og opmærksomhed. Den er modig og lykkedes med sin mission, og det værdsætter jeg i en tid, hvor alt for mange forsøger at spille de sikre kort, i stedet for at forny og begejstre.