Biltest: »Jeg må nikke i næsegrus anderkendelse af Cupras succes udi kunsten at gøre en familie-SUV til en performancehooligan«

Med Cupra Ateca lanceres Cupra som selvstændigt bilmærke – uafhængigt af Seat. Der er fuld skrald på alle de visuelle virkemidler, og bilen har præstationstalenter som en dopet doberman. Men er det nok? Henrik Dreboldt er både imponeret og skeptisk efter første møde med bilen.

Cupra Ateca er en steroidepumpet udgave af Seat Ateca. Med 300 hk og eget Cupra-logo på fronten, er det den første model lanceret under det nye selvstændige Cupra-mærke. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Bilen står stille, mens omdrejningstælleren anspændt vibrerer på 4.000 omdrejninger i minuttet. Den rå lyd fra de fire afgangspiber resonerer tilbage fra klippevæggen. I samme øjeblik jeg slipper bremsen, ryger hovedet tilbage i nakkestøtten. Alle fire hjul griber i den catalanske asfalt, og bilen springer frem som en greyhound i splitsekundet, efter at starten er gået på hundevæddeløbsbanen. Kunne jeg se mig selv udefra, har jeg på fornemmelsen, at overraskelsen ville stå malet i ansigtet på mig. Da speedometernålen passerer 60 km/t, begynder wow-effekten dog at fortage sig, og fra 100 til omkring 180 km/t er vi tilbage på, hvad man forventer af en hurtig GTI. Men jeg skal være ærlig og indrømme, at min nakkemuskulatur ikke var indstillet på bilens ud-ad-startklodserne-talent. Måske idéen med den nye Cupra Ateca ikke er så stupid, som jeg i udgangspunktet havde antaget.

Cupra har givet los på de visuelle virkemidler i tilfældet Ateca. De fire afgangspiber til udstødningen er en markant performance-attitude-underbyggende detalje. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

En aparte idé

Jeg befinder mig i bjergene bag Barcelona til introduktionen af ikke bare en helt ny bilmodel, men et helt nyt bilmærke. Bilen hedder Cupra Ateca og er den første model med det kobberfarvede Cupra-logo på fronten. Bilnørder vil vide, at Ateca er Seats mellemstore SUV, og Cupra er Seats modelbetegnelse for de modeller, der er født i deres motorsportsafdeling. Men i foråret offentliggjorde Seat deres plan for at udskille Cupra som et selvstændigt bilmærke, og den første model er Cupra Ateca. Donorbilen er naturligvis en Seat Ateca, men den har smidt de bløde familiebilsværdier sammen med Seat-navnet. Den her SUV er tænkt som en kompromisløs performance-SUV, der med 300 hk, permanent firehjulstræk og en ny elektronisk dynamisk undervogn skal køre i cirkler om biler som Ford Focus ST og Golf GTI.

Kabinen er ikke ændret nævneværdigt  i forhold til den almindelige Ateca - men sportssæder og det kobberfarvede logo i midten af rattet er unikt for Cupra Ateca. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Allerede da jeg så bilen på motorshowet i Geneve i marts, tænkte jeg, at de gode spanierne havde kigget lidt for dybt i Riojaen, da den plan blev udklækket. For det første ved enhver bilentusiast, at det er sværere at få en høj bil end en lav bil til at køre sportsligt (det er lettere at løbe zig-zag i flade sko end i stiletter eller på stylter…), så Ateca lignede et tåbeligt udgangspunkt at lancere et nyt  sportsligt bilmærke på basis af. For det andet kunne jeg ikke med min bedste vilje se, hvorfor Cupra-navnet skulle stå stærkere alene end sammen med Seat-navnet. For Cupra-navnet har ikke Le Mans-sejre på samvittigheden eller et pokalskab fyldt med Formel 1-sølvtøj. Nej – Cupranavnet blev første gang lanceret på en Seat Ibiza gadebil tilbage i 1996, og siden har det prydet nogle af de standardmesterskabsvogne, som Seat har haft en del succes med. Men i motorsportsregi er det trods alt ikke præstationer på hverken øverste eller næstøverste hylde. Så groft sagt har vi at gøre med et bilmærke født ud af licensproducerede udlejningsbiler til den spanske solkyst, der forsøger at lancere et nyt bilmærke på ryggen af en række sejre i motorsportens svar på Danmarksserien i fodbold. I kan formodentligt forstå omfanget af min skepsis.

De kobberfarvede fælge og matsorte tagbøjler er særlige Cupra-detaljer. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Oser af drengerøvsselvtillid

Men hos Seat går det godt. Alene i 2018 har de solgt 17,3 pct. flere biler i årets første ti måneder, end de gjorde sidste år. Selvtilliden er stor, og så skal der øjensynligt smedes, mens kobberet til Cupra-logoerne er varmt. Et hurtigt kig på Seats modelprogram og på markedets efterspørgsel (de allestedsnærværende SUVer), og Seat Ateca lignede øjensynligt det oplagte premierebud på en selvstændig Cupramodel.

Den dynamiske undervogn er unik for Cupra, og den betyder, at selvom Ateca er en halvhøj SUV, så opfører den sig som en GTI i kurverne. Det imponerer, og det er det Cupra handler om - at levere kompromisløs performance. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Allerede inden jeg triller den første meter, står det klart, at selvtilliden er omsat direkte til store visuelle armbevægelser. Sortlakerede lister, de fire brutale afgangsrør på udstødningen, de større luftindtag foran, de unikke Cuprafælge med samme kobberlook som logoet og de markante Cupra-betegelser på både bagklappen og i kølegitteret under frontkofangeren. Den her bil ligner ærligt talt noget undfanget til en tuningsmesse for bilglade pladesmede. Men som puritansk anlagt designsnob er jeg måske ikke den rigtige til at dømme designet. Indvendigt er den en anelse mere underspillet. Seatlogoet i midten af rattet er erstattet af det kobberfarvede Cupra-logo (som jeg ikke helt ved, hvad ligner – det kan være alt fra et ulvehoved til en skarpskåren yogatrænet grillkylling). Der har også sneget sig lidt kulfiberlignende elementer ind, og det digitale cockpit med speedometer og omdrejningstæller bag rattet har fået en særlig Cupra-indstilling, som minder om den man ser i en Lamborghini, med en stor omdrejningstæller og hastigheden skrevet med letaflæselige digitaltal. Skiftepalerne bag rattet (Cupra Ateca kommer kun med 7-trins automatisk DSG-gear) gør det muligt at skifte gearene manuelt, og så er sportssæderne dybe og omfavnende. En fed lille detalje er holderen til den trådløse opladning af mobiltelefonen foran gearstangen. Den har ekstra høje kanter, så mobilen ikke skøjter rundt, når du trykker bilen af som en flugtbilist på en øde bivej. Alt oser altså også indvendigt af performance.

Det digitale speedometerarrangement er standard i Cupra Ateca. Man kan ændre på designet, men denne indstilling med stor omdrejningstæller og digitalt speedometer matcher bilens præstations-DNA bedst. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Leverer varen

På de første 50 testkilometer forhindrer langsomtkørende trafik mig i at komme ud i hjørnerne af bilens repertoire. Men den imponerer i undervognens komfortindstilling. Jeg havde forventet, at den var ubarmhjertig hård, men her er der dømt samme familiekomfortniveau som i en almindelig Seat Ateca. Bagageplads, adgangsforhold og resten af den funktionelle pakke matcher også den almindelige Atecas, så alt i alt har steroidekuren ikke påvirket bilens praktiske anvendelighed.

Henrik Dreboldt

»Undervognen strammer op som en farkrop, der ser sig selv i et spejl, og gearskift, styretøj og speederrespons går fra flink og eftergivende til knojern og onde øjne.«


Efter en kaffepause bliver det alvor. Mine værter har fået et stykke snoet bjergvej spærret af for almindelig trafik. Små tre kilometer asfalt, hvor færdselsreglerne er sat midlertidigt ud af drift. Det er her jeg prøver bilens launchcontrol, og mine nakkemuskler undervurderer afsættet. Til forskel fra hyggeturen op i bjergene er bilen rykket fra Comfort forbi Sport og over i Cupra-indstillingen. Undervognen strammer op som en farkrop, der ser sig selv i et spejl, og gearskift, styretøj og speederrespons går fra flink og eftergivende til knojern og onde øjne. Jeg kører ruten to gange og må derefter nikke i næsegrus anderkendelse af Cupras succes udi kunsten at gøre en familie-SUV til en performancehooligan. Nuvel – over 120 km/t mister den pusten en anelse, men den har vejgreb i uendelige mængder, og undervognen arbejder hele tiden med bilens bevægelse og holder den plan og stabil. Den her bil føles ikke som en højbenet SUV, men som en bil der er lavere og hårdere end de 10 mm, tyngdepunktet er sænket fra den almindelige Seat Ateca til Cupra Ateca.

Selvom Cupra Ateca er en performance-SUV, så er den lige så rummelig og praktisk anvendelig som en almindelig Seat Ateca. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Markedet har svaret

Bilen leverer altså det, som Cupra lover. En imponerende performanceoplevelse pakket i et anvendeligt SUV-design. Men spørgsmålet er, hvem kunden til sådan en bil er. En 300 hk perfomance-SUV fra et nyt spansk mærke med middelmådig stamtavle til 650.000 kr.? Kan du nøjes med 190 hk (som stadigvæk er en sjat), så kan du få en Seat Ateca FR med firehjulstræk, DSG-gear og stort set samme høje udstyrsniveau til 400.000 kr. Nuvel – du får ikke de dybe sportssæder, kobberlogoerne eller den avancerede undervogn. Du rammer heller ikke 100 km/t med launchcontrol på 5,2 sekunder. Til gengæld har du 250.000 kr. ekstra i bilbudgettet. For de penge kan du købe en brugt Lotus Elise uden afgift og få dækket dine udgifter til at køre den på bane de næste par år. Insisterer du på 300 hk i familiebilen, så kan du faktisk få en Seat Leon Cupra stationcar med samme 2,0 liters turbobenzinmotor på 300 hk, firehjulstræk og samme alcantara-indsmurte kabine til lige under 500.000 kr. Her får du ikke SUVens høje siddeposition og semi-terræn-talenter, men for de 150.000 kr., du har sparet, kan du leje en Range Rover de næste 12 gange, du er på ferie i udlandet, og leve din SUV-drøm ud med høj cigarføring der.

At skyde Cupra-mærket i sænk med den slags rationelle betragtninger er måske at være lidt for hurtig ved havelågen. Jeg gav heller ikke den første Porsche Cayenne eller Jaguars F-Pace mange chancer, og de er sidenhen blevet regulære guldgruber. Og jeg er i virkeligheden imponeret over ambitionsniveauet og modet. Den slags må jeg som bilentusiast applaudere. Til næste år lover Cupra os en unik Cupra-model uden en direkte Seat-tvilling, og i 2020 kommer en SUV-coupé med det kobberfarvede Cupra-logo. Selvtilliden og ambitionsniveauet fejler vitterligt ikke noget, og det gør produkterne for så vidt heller ikke – hvis man køber ind på det lidt drengerøvsfriske design. Men Cupra er ikke i mål endnu. De næste modeller vil vise, om idéen holder vand, og så vil markedet aflevere et svar til idémændene bag Cupra-mærket, der så kan fejre succesen eller drukne sorgerne i endnu en omgang Rioja.

Vi var inviteret af Cupra