Rusland truer nu med gengældelse: Vil ramme vestlige medier

Den Europæiske Unions Domstol har afvist en klage over EUs sanktioner mod den russiske, statskontrollerede nyhedskanal RT France. Nu vil Kreml gøre gengæld mod vestlige medier i Rusland.

Det var RT France i Paris, der havde rejst sagen om EUs lukning af to russiske statsmedier i Europa. RT France er ejet af den russiske stat. Her ses tv-kanalens direktør, Xenia Fedorova. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gonzalo Fuentes/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den russiske regering reagerer særdeles skarpt på, at Den Europæiske Unions Domstol i Luxembourg har sagt god for EUs sanktioner mod den russiske, statskontrollerede nyhedskanal RT France i Paris.

Kanalens advokater havde bragt EUs sanktioner som følge af Ruslands angrebskrig i Ukraine for EU-Domstolen med det juridiske argument, at inddragelse af stationens sendetilladelse vil været et brud på EUs fundamentale rettigheder om ytringsfrihed og ligebehandling.

Ministerrådet i EU besluttede allerede i marts at kræve blokering for internetadgangen til de to russiske statsmedier Russia Today (RT) og Sputnik og at stoppe de to mediers virksomhed.

»De er ikke uafhængige medier. De er værktøjer, de er våben i Kremls manipulerende økosystem. Vi forsøger ikke at afgøre, hvad der er sandt, og hvad der er falsk. Vi har ingen sandhedsministre. Men vi er nødt til at fokusere på udenlandske aktører, som med overlæg og på koordineret vis forsøger at manipulere med vores oplysningsmiljø,« sagde EUs udenrigschef Josep Borrell dengang.

Forværrede arbejdsforhold har siden Ruslands angreb på Ukraine 24. februar fået flere vestlige journalister til at forlade Rusland. Nu truer Rusland med restriktioner for vestlige journalister i Rusland. Billedet viser journalister i Kreml, da den franske præsident Macron tidligere på året besøgte præsident Putin. Fold sammen
Læs mere
Foto: Alexander Zemlianichenko/EPA/Ritzau Scanpix (arkiv).

Beslutningen mødte kritik fra medieorganisationer og juridiske eksperter, som mener, at sanktionerne er lig med censur, hvilket er uforeneligt med et demokratisk samfund.

Blandt andet har direktøren for den juridiske tænketank Justitia, Jacob Mchangama, her i Berlingske kaldt sanktionerne for »en lettere udgave af Putins hang til censur«.

Men EUs sanktioner er inden for lovgivningen vurderer dommerne i Den Europæiske Unions Domstol. De mener, at kanalen »aktivt støttede« Kremls destabilisering af Ukraine og udbredte krigspropaganda. Derfor er sanktionerne lovlige, vurderer retten.

»RT France har i særdeleshed udsendt information, der retfærdiggør den militære aggression mod Ukraine, som udgør en betydelig og direkte trussel mod EUs offentlige orden og sikkerhed,« skriver dommerne.

Begrænsningerne af RT Frances ytringsfrihed er et alvorligt indgreb, men står i et rimeligt forhold til deres formål og den helt ekstraordinære politiske situation, som Ruslands krig har skabt, vurderer dommerne.

Kreml lover gengældelse

Afgørelsen har øjeblikkeligt fået det russiske styre i Kreml til at love gengældelser over for vestlige medier i Rusland.

»Selvfølgelig vil vi anvende tilsvarende foranstaltninger til at presse vestlige medier, som arbejder i vores land,« sagde Dmitry Peskov, talsmand for den russiske regering, forleden til journalister i Moskva.

»Vi vil heller ikke lade dem arbejde i vores land. RT France er blevet blokeret og kan ikke operere i Europa. Europæerne træder på deres egne idealer,« sagde talsmanden

RT France har bebudet, at man vil appellere EU-domstolens afgørelse.

Russia Today (RT) er en international russisk-baseret tv-station med hovedkvarter i Moskva. Kanalen ejes af den russiske regering. RT er stiftet i 2005 og udsender nyheder i hele verden på arabisk, engelsk, russisk, spansk, fransk og tysk.

Siden krigen i Ukraine begyndte 24. februar, har en række vestlige journalister forladt Rusland, fordi deres arbejdsforhold er blevet forringet.