Paul McCartney, Sting og 154 andre musikere sender brev til Boris Johnson – »Musikere er blevet udnyttet for længe«

En række britiske musikere har sendt et brev til Boris Johnson, hvor de skriver, at de gerne vil have ændret reglerne for udbetaling af penge fra streaming af deres sange.

Arkivfoto. »Vi mener, at musikkens værdi skal tilbage, hvor den hører til – hos musikerne,« skriver musikerne i brevet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stephane De Sakutin/AFP/Ritzau Scanpix

Paul McCartney, Sting, Annie Lennox og Noel Gallagher er blandt de 156 britiske musikere, der har sendt et åbent brev til premierminister Boris Johnson.

I brevet beder de indtrængende om ændringer i streamingtjenesternes økonomiske model. Det skriver The Guardian.

»Alt for længe er musikere blevet udnyttet af streamingtjenester, pladeselskaber og andre internetgiganter, som ikke aflønner kunstnerne ordentligt. Vi mener, at musikkens værdi skal tilbage, hvor den hører til – hos musikerne,« skriver de 156 underskrivere til den konservative premierminister.

Brevet skyldes copyrightloven fra 1988, som musikerne ønsker at få ændret, så udbetalingerne for streaming ligger på linje med, hvad man får for at blive spillet i radioen, skriver avisen. For afspilninger i radioen bliver musikere og sangskrivere nemlig aflønnet direkte via et system, der minder om Koda i Danmark.

Ændringen, som musikerne ønsker, skal gøre, at streamingtjenesterne skal udbetale et »rimeligt vederlag« for afspilninger af sange, sådan som det allerede er påkrævet for britiske radiostationer, skriver avisen.

Brevet fortsætter med klager over multinationale selskaber, der har »ekstraordinært meget magt, som gør, at sangskrivere har det svært«.

6 øre for en afspilning

Blandt underskriverne er også Kate Bush, Chris Martin, Gary Barlow, Damon Albarn samt Jimmy Page og Robert Plant fra Led Zeppelin.

På baggrund af de mange diskussioner om musikere og sangskriveres aflønning fra streamingtjenester, har både Apple Music og Spotify svaret på forskellig vis.

Apple Music har nu meldt ud, at de gennemsnitligt betaler 1 cent – altså 6 øre – pr. afspilning på tjenesten.

Spotify er gået lidt grundigere til værks. Det svenske firma har lanceret »Loud and Clear«, som er en hel hjemmeside dedikeret til at forklare pengestrømmene fra forbruger til kunstner – og selvfølgelig firmaet selv.

Der kan man læse, at to tredjedele af firmaets indtjening fra betalende brugere og reklamer går til kunstnerne, og at der bliver udbetalt efter, hvor mange penge der samlet er tjent i hvert enkelt land, og hvor stor en andel af afspilningerne i det land, som den pågældende kunstner står for.

Ifølge The Guardian er Spotify og dens rivaler modstandere af regler for »rimeligt vederlag«.

Også i Danmark har der været kamp med streaminggiganterne. Sidste år førte en disput mellem Google og Koda til, at al dansk musik blev fjernet fra YouTube.