Direktør om stop for dansk musik: Selv for Google er det her et lavpunkt

YouTube, som ejes af Google, lukker for danske kunstneres musik, fordi man ikke kan enes med Koda, som varetager kunstnernes rettigheder, om en aftale. Direktør kalder situationen for ærgerlig.

Flere af Bent Fabricius-Bjerres kompositioner kan ikke høres på YouTube på grund af konflikten mellem techgiganten Google, som ejer YouTube, og de danske komponisters organisation, Koda. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Hvis man prøver at gå på YouTube for at lytte til danske musikere som Folkeklubben, Thomas Helmig, Sebastian, Medina, Lukas Graham, Lis Sørensen, Rasmus Nøhr eller Rasmus Seebach, får man ikke noget ud af det. Og heller ikke en række af den netop afdøde komponist Bent Fabricius-Bjerres numre kan man afspille.

YouTube har nemlig med et ordentligt trut i hornet lukket af for musikken.

Årsagen er, at techgiganten Google, som ejer YouTube, og organisationen Koda, som varetager danske komponister og musikeres rettigheder, er uenige om en aftale om musikernes fremtidige betaling.

Kodas mediedirektør, Kaare Struve, siger til Berlingske, at det er »ærgerligt« for både musikere og fans, at man er havnet i denne situation, og på Kodas hjemmeside betegner han ligefrem Googles handlemåde som et »lavpunkt«.

»Google har altid haft en »our way or the highway«-strategi, men selv for Google udgør det her et lavpunkt. Google ved selvfølgelig godt, at de kan skabe enorm frustration både hos vores medlemmer ved at nægte dem adgang til YouTube, og hos de mange danskere, der dagligt bruger YouTube. YouTube håber vel ad den vej at kunne presse en aftale igennem, hvor de alene dikterer alle aftalevilkår,« siger han.

Medina er en af de danske musikere, som YouTube har lukket af for. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali.

Koda forhandler sammen med de norske og finske komponist- og sangskriveres organisationer om en fællesnordisk aftale med Google. Den nationale aftale, som Koda har med Google, er udløbet. Aftalen er allerede blevet kortvarigt  forlænget én gang, men Google har som betingelse for at indgå i en ny kortvarig forlængelse stillet krav om, at aflønningen forringes – ifølge Koda med tæt på 70 pct., og det vil organisationen ikke acceptere.

Komponister er gidsler

Hvorfor kan I ikke blive enige om en aftale?
»Vi har sammen med de norske og finske komponister en igangværende forhandling med YouTube, og det er sådan set gået pænt frem de seneste par uger. Der har været behov for at forlænge den danske aftale, mens vi forhandler, og så bliver vi mødt med et meget voldsomt krav om reduktion i vederlaget, som vi har måttet sige nej tak til. Vi kan ikke opfatte det som andet end et ønske om at sende en presbold ind i forløbet, mens vi forhandler. Det er ærgerligt, at man skal tage de danske sangskrivere og komponister som gidsler. Det er normal praksis i branchen, at man forlænger aftaler midlertidigt, mens man forhandler. Det er vores opgave, at skaffe så god løn som muligt til vores medlemmer, og det forhandler vi om, og så er det ikke fair at komme med så voldsomt et krav,« siger Kaare Struve.

Han vurderer, at parterne ikke står langt fra hinanden.

»Forhandlingerne er gået godt de sidste par uger, og vi har nærmet os hinanden. Det virker, som om vi godt kan nå hinanden. Der er ikke afgrundsdybe kløfter i denne forhandling, og det hører jeg heller ikke Google sige.«

Kaare Struve

»Der er ikke afgrundsdybe kløfter i denne forhandling, og det hører jeg heller ikke Google sige.«


Forhandlingerne fortsætter, men der er ikke aftalt et nyt møde om en ny midlertidig aftale.

Hvad er dine forventninger nu?
»Mit håb er, at vi hurtigst muligt kan lukke en hovedaftale, så vi kan komme ud af denne situation, men vi kan ikke acceptere et krav om en markant reduktion af betalingen i den midlertidige aftale,« siger Kaare Struve.

Hvad mener du med, at situationen »selv for Google udgør lavpunkt«?
»Det er ikke nogen hemmelighed, at techgiganter som Google ofte ser verden udelukkende fra deres eget perspektiv og forventer, at andre også ser verden på den måde. Når jeg taler om et lavpunkt, sigter jeg til, at Google stiller så markant et krav om reduktion af betalingen i en midlertidig aftale. Vi har svært ved at forstå, at det skulle være nødvendigt.«

Koda henter årligt en milliard

Koda omsætter årligt for godt en milliard kroner, som går til danske og udenlandske komponister og sangskrivere, hvoraf en fjerdedel kommer fra tjenester som YouTube, Spotify, Netflix og de danske TV-distributørers online universer. Kaare Struve må ikke oplyse, hvor meget YouTube årligt betaler, men siger, at det er en meget lille andel af de samlede online indtægter.

Hvor meget taber danske musikere og komponister på konflikten?
»Det må jeg heller ikke oplyse, men jeg kan sige, at det ikke er for indtjeningen, at nogen er på YouTube. Det er for mange en vigtig markedsføringsplatform, men det er ikke Koda-betalingen fra YouTube, som holder hånden under de fleste af vores medlemmers økonomi. Men det er klart, at det for enkelte medlemmer vil betyde meget – også økonomisk,« siger Kaare Struve.

Hvad bliver konsekvenserne af denne konflikt?
»Man kan gå ind på YouTube og se, at der er en masse musik og videoer, som danskerne ikke kan tilgå. Det er ærgerligt, at vi er havnet i denne situation, men jeg håber, at vi snarest muligt kan finde en løsning.«