Norsk anmelder kalder nyt Munch-museum for »et ar i Oslos ansigt«

Der er delte meninger om det nye Munchmuseet på Oslos hippe havnefront. Museet har været undervejs i 13 år og har kostet 2,7 milliarder kroner.

Det nye Munchmuseet i Oslo blev indviet fredag af det norske kongepar. Museets samling består af 1.100 malerier og over 20.000 tegninger og grafiske blade. Fold sammen
Læs mere
Foto: Stian Lysberg Solum
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fredag åbnede det norske kongepar med pomp og pragt og masser af besøgende det nye Munchmuseet, der ligger centralt i hovedstadens nye hippe havnekvarter.

Der er ikke to meninger om samlingen, der rummer mesterværker som »Jalousi«, »Madonna« og »Skriget«, men meningerne om arkitekturen er til gengæld delte.

På den norske public service-station NRKs hjemmeside lægger anmelderen Mona Pahle Bjerke ikke fingrene imellem.

Hun kalder det nye 2,7 milliarder dyre byggeri for »et ar i Oslos ansigt«.

»Det nye Munchmuseet er et gråt, industrielt og grimt højhus,« skriver Mona Pahle Bjerke, som heller ikke synes, at huset fungerer indvendigt.

Hun skriver, at indgangen med en »generisk svingdør« ligner indgangen til et »hvilket som helst indkøbscenter«, og hun kalder foyeren kold og uden hygge. Også de mange rulletrapper i det vertikale museum og foyererne finder hun industrielle og kolde.

Den spanske tegnestue Estudio Herrero står bag det nye Munchmuseet, som har mødt hård kritik. Museets foyer (foto) er blevet sammenlignet med en lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: BEATE OMA DAHLE.

»Men det er virkelig vidunderligt at forlade den grå trøstesløshed i korridorerne og gå ind i Edvard Munchs livsbesjælede og ekspressive billedunivers,« skriver NRKs anmelder.

Det nye museum for landets verdensberømte kunstner Edvard Munch (1863-1944) har været 13 år undervejs, og projektet er blevet ændret hen ad vejen.

Mona Pahle Bjerke hæfter sig ved, at facaden oprindelig skulle have været beklædt med glas, men nu i stedet er blevet beklædt med mat aluminium.

»Her i Norden er vi så godt vant med arkitektur med et vist organisk præg, hvor materialer som træ og natursten giver et varmt præg. Her er det bare glas, stål og aluminium, så langt øjet rækker,« skriver hun.

Det er den spanske tegnestue Estudio Herreros, der har tegnet det nye 13 etager høje hus, og der har fra starten været kritik af projektet, blandt andet fordi det viste sig, at højhuset med det karakteristiske knæk i toppen er næsten identisk med en forretningsejendom i Las Palma de Gran Canaria.

Estudio Herreros har ikke overraskende et helt andet syn på husets facade end NRKs kritiker.

»Facaden vil give Munchmuseet en gådefuld og stadig skiftende tilstedeværelse (...) og genspejle de fantastiske lysforhold i Olso, som ændrer sig i løbet af dagen og gennem de forskellige årstider,« udtaler Jens Richter fra Herreros ifølge en pressemeddelelse fra Munchmuseet.

Åbningen af Munchmuseet var en stor begivenhed både i Norge og uden for landets grænser. Anmeldere fra store udenlandske aviser har også beskrevet det nye byggeri.

Kritik: Som en metrostation

I Norge hæfter Aftenpostens anmelder Yngve Sikko sig ved, at der er virkelig mange rulletrapper i det nye hus.

»At være inde i det nye Munchmuseet føles som at været fanget på en T-banestation (Oslos metro, red.). Man tager rulletrappe efter rulletrappe, men i stedet for udgangen finder man stadigt nye sale fyldt med Edvard Munch-kunst,« skriver han.

Edvard Munchs »Skriget« er et af Munchmuseets mest berømte værker. Billedet er fra det nye museum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Terje Pedersen.

Til gengæld er Yngve Sikko glad for udstillingsrummenes indretning. »Udstillingssalene er store rum, men skillevægge går på kryds og tværs, og på den måde bliver man ikke eksponeret for alt for meget samtidig. Man føler heller ikke, at man er på en slags kunstens IKEA, hvor der er lagt op til en fast rute, som man bare skal igennem,« skriver han.

Kunstredaktør på det svenske nyhedsmedie Dagens Nyheter Birgitta Rubin siger til SVT, at det nye museum er meget bedre end det gamle.

»Bygningen har en stilig og fræk silhuet i det nye Barcode-kvarter i Oslo. Udsigten er spektakulær, og frem for alt er udstillingsarealet meget mere generøst og mere målrettet,« siger Birgitta Rubin, som dog også er kritisk over for museets facade og materialevalg.

Kritik: Som en lufthavn

Gaute Brochmann, redaktør på magasinet Arkitektur N, siger til NRK, at han havde ventet en bedre kvalitet i arkitekturen.

»Jeg synes, at Munchmuseet er blevet et ganske køligt og trist museum, som minder mig om en lufthavn. Foyeren minder mig mere om en ankomsthal i en lufthavn end om et museum,« siger han.

Museets samling, som består af over 20.000 tegninger og grafiske blade samt omkring 1.100 malerier, er en gave fra Edvard Munch til Oslo Kommune.

Det oprindelige museum, som var tegnet af arkitekterne Gunnar Fougner og Einar Myklebust, blev åbnet i 1963.