Blogs: Hverdagen kan være penge værd

Almindelige mennesker med talent for at sætte ord sammen kan tjene penge på at skrive om deres liv og interesser. Især blogs om mad og håndarbejde kan blive indbringende.

26-årige Cecilie Rubini bruger i gennemsnit to timer dagligt på sin blog, hvor hun skriver om sit liv. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Liselotte Sabroe

En personlig blog kan føre til meget. Et uventet jobtilbud, annonceindtægter eller at der pludselig dumper gaver og invitationer ind ad brevsprækken fra firmaer, som håber, at deres produkter vil blive omtalt i rosende blogindlæg.

På livsstilsfronten har modebloggerne indtil videre haft størst kommerciel succes. En del af dem er blevet indlemmet i de etablerede medier. Andre har fundet sammen i bloggerfællesskaber som Looklab og Bloggers Delight, hvor almindelige menneskers private blogs om deres hobbyer og liv bliver sat ind i en professional sammenhæng, som de kan tjene penge på.

Bloggers Delight gik i luften for et års tid siden, hvor syv danske modebloggere blev samlet i et linkfællesskab med fælles annoncører.

Læs her hvilke ambitioner den 26-årige blogger Cecilie Rubini har med sin blog: »Jeg blogger, fordi jeg elsker at skrive«

I dag rummer netværket 78 blogs inden for områder som mode, mad, poker, underholdning og skønhed. Tilsammen tiltrækker bloggerne 193.000 unikke brugere om måneden og genererer fem millioner sidevisninger.

»Mode- og skønhedsområdet er ved at være opdyrket. Lige nu fokuserer vi meget på at finde nye blogs om mad og kreative sysler,« siger projektleder Kia Ellegaard Møller fra Bloggers Delight.

Læs også:
Modebloggere er rykket på første række
Tre unge: De modebloggere læser vi
Boligbloggere sætter dagsordenen

Looklab begyndte også som et netkollektiv for modebloggere.

»Vi har i længere tid kigget på mulighederne for at fortsætte udviklingen af vores blogosfære. I den forbindelse har vi naturligvis kigget på områder som mad, bolig og interiører. Vi har nogle ting på tegnebrættet, men det er vigtigt for os, at vi vokser i det rette tempo og med de rette bloggere, som passer ind i vores koncept,« siger Looklabs administrerende direktør, Claus Dek Nielsen.

Blogforsker og adjunkt ved Københavns Universitet, Stine Lomborg, tror også, at nye områder inden for livsstilsuniverset kan få kommerciel succes.

»Gastronomi er et eksempel på sådan et område. Andre livsstilsrelaterede felter som f.eks. bolig og strik og sådan noget som mummy-blogging – blogs om babyer, opdragelsesværdier og moderne småbørnsfamilieliv – er også populære og må formodes at have et vist kommercielt potentiale,« siger Stine Lomborg. 

Læs her hvilke muligheder Christina Skarø har fået via sin blog:  »Jeg er personlig, men jeg holder de mest private ting ude af min blog«

Ifølge den internationale blogtjeneste, Technorati, tjener en svagt stigende andel af verdens bloggere penge på deres blogs. I 2011 drejede det sig om 18 procent, men tallene skal ifølge Stine Lomborg tages med et gran salt, da Technoratis målinger ikke er baseret på videnskabelige metoder.

»De kommercielle blogs har været længe undervejs i Danmark sammenlignet med f.eks. USA og vores nabo Sverige, hvor bloggen Blondinbella om nogen har været eksponent for, at den personlige blog kan blive en profitabel virksomhed,« siger Stine Lomborg.

Kvinden bag Blondinbella, 21-årige Isabella Löwengrip, postede for et par uger siden et fotografi af sin lønseddel på sin blog. Den svenske blondine, hvis indlæg især handler om mode, fester og andre af hverdagens mere glamourøse sider, tjener 61.700 svenske kroner på sin blog, der har over 300.000 besøgende om ugen.

Isabellla Löwengrip har med afsæt i sin blogs popularitet også opdyrket en række andre forretningsområder. Hun udgiver bl.a. et magasin for unge karrierekvinder, holder foredrag om at slå sig op som selvstændig, og har netop åbnet en webbutik med sine egne yndlingsvarer.

25-årige Anne Moltke Hansen håber, at hendes blog kan føre til skabelsen af en kogebog eller andre skriverier: »Jeg får mange kommercielle tilbud«

Hos Bloggers Delight er månedslønnen mere beskeden.

»Vores største bloggere tjener lidt mere end en SU og et SU-lån, men annoncemæssigt går det bare derudaf, så vi håber – og regner med – at nogle af vores bloggere kan komme til at leve af at blogge i det nye år,« siger Kia Ellegaard Møller.

Følg også modestoffet på Facebook
 
Bloggerne hos Bloggers Delight bliver aflønnet efter antal besøgende, og de bliver rekrutteret på forskellig vis.
 
»Nogle gange kontakter bloggerne os, fordi de har nogle økonomiske ambitioner med deres blog. Andre gange spotter vi en blog, som vi ser potentiale i, og i nogle tilfælde sætter vi gang i en blog ved at få kendte mennesker til at blogge hos os,« siger Kia Ellegaard Møller.

En af de seneste bloggere, som er kommet i stald hos Bloggers Delight, er den kontroversielle – og anonyme – blogger Bitterfissen Bethany, som netop har været omdrejningspunkt i en ophidset debat om feminisme. Bethany står sammen med de mest populære modebloggere for den største trafik hos Bloggers Delight.

Anne Christine Egholm er medejer af blogselskabet Looklab, læs om hendes erfaringer med blogs her: »Jeg har aldrig drømt at blive en stor blogger«

Det er langtfra altid udsigten til en ekstra indtægt og en stor læserskare, der får livsstilsbloggerne til at fare i det digitale blækhus.

»Jeg tror, at rigtigt mange mennesker blogger for at dokumentere og reflektere over deres liv. Når man blogger, stopper man op i hverdagen og prøver at arkivere sine tanker, og det kan blandt andet lede til, at man reflekterer mere over sine livsværdier,« siger Stine Lomborg.

Læs også:
Modebloggere er rykket på første række
Tre unge: De modebloggere læser vi
Boligbloggere sætter dagsordenen