Rederier bestiller nye skibe som aldrig før

De danske rederier har bestilt 300 nye skibe, der til sammen koster seks gange så meget som den københavnske metro. Værfter i hele verden knokler for at levere de nye skibe til de danske rederier.

De danske rederier bestilte sidste år 150 nye skibe, der bliver leveret inden for de nærmeste tre-fire år. Da rederierne i forvejen har afleveret ordre på 150 skibe, er det samlede nybygningsprogram nu på 300 - det højeste antal nogensinde.

Det er cirka 15 forskellige rederier med en stærk tro på fremtiden, der har bestilt de 300 vidt forskellige skibe, der repræsenterer en værdi på i alt 85 mia. kr. Det svarer til seks gange prisen for den københavnske metro.

Tonnagesmæssigt svarer skibene i ordre til halvanden gange den nuværende handelsflåde. Skibene bygges i Asien og Europa med Kina, Sydkorea og Danmark som de største ordremodtagere.

Med det store ordreprogram er Danmark blandt de fem største ordreafgivende nationer i verden.

»Der er tale om alle skibstyper, og de bygges på værfter i hele verden,« siger underdirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening.

For et år siden var nybygningsprogrammet på 203 skibe, og for blot nogle få år siden var der langt under 100 skibe i ordre.

»Det er udtryk for, at dansk søfart er i en god udvikling generelt. Det er ikke blot et enkelt segment,« siger Jan Fritz Hansen, der understreger, at det store nybygningsprogram selvfølgelig er udtryk for rederiernes forventning til fremtiden.

De danske rederier har en stærk tro på fremtiden på trods af, at 2006 mildest talt var et miserabelt år for Danmarks største rederi, A. P. Møller - Mærsk. Alene transport af containere har givet et underskud på over tre milliarder kroner sidste år.

Prisen for at flytte containere rundt i verden er styrtdykket, samtidig med at prisen på brændstof til skibene er steget. Den kedelige udvikling har fået det tyske containerreder Claus-Peter Offen til at skifte kurs. Ifølge det ansete blad TradeWinds har rederiet således ændret ordren på de sidste otte af en serie på 20 containerskibe. Rederiet ønsker tankskibe leveret i stedet for containerskibe. Et andet rederi gjorde akkurat det samme sidste år, selv om tankskibe er dyrere at bygge. Men da fragtraterne for tankskibe ventes at stige med mellem 10 og 20 procent i år, kan den højere nybygningspris hurtigt vise sig at være en absolut overkommelig udgift.

Jan Fritz Hansen peger på, at rater, dollarkurs og udgifter til brændstof altid svinger op og ned.

»Hvis man kigger igennem det, kan man se en globalisering, der kører på med fuld hammer,« siger Jan Fritz Hansen med henvisning til verdenshandlen bare vokser og vokser, og vi køber ting, der produceres længere og længere væk. Det øger behovet for søtransport.

A. P. Møller - Mærsk er verdens største og dermed markedsleder på containerområdet. Netop med det udgangspunkt har rederiet varslet en stribe prisforhøjelser. Maersk Line, der omfatter rederiets containeraktiviteter, gennemfører således en ratestigning på mindst 200 dollar pr. teu, der er betegnelsen for en 20-fods container, på ruter mellem Sydamerika og Europa samt mellem Asien og Sydafrika.