Novozymes-CFO: US-storkunde og Latinamerika presser vaskemidler

Der er pres på Novozymes største division, vaskemidler. Det organiske salg af enzymer til vaskemiddelindustrien steg med 3 pct. i kvartalet i forhold til tredje kvartal sidste år.

Foto: Liselotte Sabroe. Finansdirektør hos Novozymes, Benny Loft. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Samlet endte divisionen med en omsætning på 1219 mio. kr. i tredje kvartal 2015, hvilket var en spids bedre end det, analytikerne havde forventet med et salg på 1210 mio. kr. ifølge Ritzau Estimates.

- Der er ingen forandring i vaskemiddeldivisionen i forhold til andet kvartal, hvor vi i løbet af kvartalet kunne se, at en stor kunde, vi har i USA, tager nogle enzymer ud. Det skal jo implementeres, og det går der et års tid med, siger Benny Loft, finansdirektør i Novozymes, til Ritzau Finans.

- Kunden bruger stadigvæk masser af enzymer, men effekten af det reducerede forbrug vil køre videre ind i første og andet kvartal næste år. Det er nok hovedfaktoren, der trækker ned, siger han.

Derudover er økonomien i Latinamerika ramt hårdt, og det betyder, at kunderne søger mod billigere vaskemidler - og vælger dem med enzymer fra i højere grad.

- Når vi så kigger på resten af segmentet, så har vi faktisk kunder, der har tocifrede vækstrater i deres øgede brug af enzymer. Så i alt det her ærgerlige med, at én kunde ikke vil helt så meget, så har vi en masse positive ting inde under det, siger Benny Loft.

Der er udsigt til, at salget til vaskemiddelindustrien fortsat vil vokse svagt i året som helhed. Væksten vil være drevet af større indhold af enzymer i vaskemidler på tværs af prisklasser.

- Vi forventer imidlertid, at denne vækst stort set vil blive opvejet af lavere vækst eller måske endda fald på visse vækstmarkeder og det dynamiske nordamerikanske marked samt lavere salg til navnlig én kunde, skriver Novozymes i regnskabet for tredje kvartal.

- Vi synes ikke, at en organisk salgsvækst på 3 pct. er helt fantastisk - men det er i hvert fald en positiv retning, det har, siger finansdirektøren.

- Jeg er sikker på, at nogen - og med rette - er lidt bekymrede for, hvad der sker i Household Care. Men ser man bort fra den enkelte kunde og Latinamerika går det faktisk rigtigt godt, fastslår Benny Loft.

 

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!