Kostbart at lægge skibe op - avis

Læs mere
Fold sammen
Det er dyrt for rederierne, at lægge skibe op, som det sker i stort omfang i øjeblikket - i hvert fald, hvis skibene skal holdes parat til afgang, hvis en ordre skulle byde sig. Det skriver shippingavisen Tradewinds. Ifølge avisen koster en såkaldt "varm" oplægning op til 1300 dollar (mere end 7000 kr.) om dagen i europæiske havne. Det dækker bl.. omkostninger til havneafgifter, bemanding og tekniske omkostninger. Alternativet, en "kold" oplægning, indebærer, at skibene i praksis er fortøjet i flere måneder, og det er lidt af en satsning, hvis markedet og fragtraterne pludselig vender.

Nogle skibsejere søger til de billigere asiatiske havne, men for isklasseskibe er det ikke en attraktiv løsning. Desuden er der ved at være trængsel i de populære havne. Ifølge Tradewinds er populære havne som Singapore ved at kunne melde alt optaget.

En analytiker vurderer over for avisen, at skibe svarende til 550.000 teu (20 fods containerenheder) ligger for anker i øjeblikket.

En "varm" oplægning indebærer, at en lille besætning holder skibet sejlklart, så det bliver vedligeholdt og sikkerhedsrutinerne opretholdes, mens maskineriet kører på et minimum. Hvis et containerskib lægges "koldt" op betyder det, at det tager mellem tre uger og tre måneder at gøre det sejlklart.

I starten af december meddelte verdens største containerrederi, Maersk Line, at otte skibe på hver 6500 teu ville blive lagt for anker i løbet af december 2008 og frem til maj/juni 2009. Konkurrenten Neptune Orient Lines er begyndt på "kolde" oplægninger.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )