Carlsberg hægtet af nye opkøb i Kina

Det danske bryggeris drømme om at erobre de asiatiske markeder lider under virksomhedens milliardstore gæld. Imens erobrer japanske bryggerier de eftertragtede vækstmarkedder østpå.

Foto: Scanpix
Da Carlsberg for snart et år siden købte halvdelen af Scottish & Newcastle var det med et klart mål for øje: Vækst. Ikke bare i Rusland, hvor Carlsberg som eneejer af guldkalven Baltic Beverages Holding blev markedsleder, men også i Asien og Kina.

S&N-opkøbet skulle være vækstkatalysatoren, men siden er de hede drømme om vækst dog blevet dæmpet en anelse hos den danske bryggerigigant, der med finanskrisen har fået rigeligt at gøre med at nedbringe sin millardgæld, skriver Børsen.

Og mens Carlsberg er travlt optaget i Rusland og Vesteuropa, har japanske bryggerier kastet sig over de asiatiske ølmarkeder. Tidligere på ugen købte japanske Asahi således 19,9 procent af aktierne i Kinas næststørste bryggeri, Tsingtao.

Sælgeren var Anheuser-Busch InBev, der efter fusionen i 2008, også bakser med konsolidering og gældsnedbringelse og derfor har brug for kapital.

Ifølge en analytiker kan det japanske opkøb i Kina dog ses som starten på den asiatiske og kinesiskse konsolideroingsbølge, der har været længe ventet.

”Der kommer til at ske en stor konsolidering blandt bryggerierne i Asien på et tidspunkt. Så hvis man gerne vil noget i Kina, skal man tage chancerne, når de opstår,” siger Michael West Hybholt, aktieanalysechef i Nordea til Børsen og peger på, at Carlsberg kan få svært ved at deltage i konsolideringen.

”Carlsberg er bare lige i den situation, at de først skal sluge det de købte i 2008.”