Aktier: PMI-data løftede over en bred kam europæiske aktier

Det var et grønt Europa, der kendetegnede mandagen, hvor alle de toneangivende aktiemarkeder sluttede dagen i positivt terræn. Den gode stemning fandt vej, efter at PMI-barometeret over indkøbschefernes tillid i euroområdet steg mere end ventet i december.

Det brede Europa Stoxx 600-indeks lukkede 1,8 pct. højere, mens det britiske FTSE 100 steg 1,3 pct. I Frankrig og Tyskland hævede CAC 40 og DAX 30 sig henholdsvis 1,5 pct. og 1,7 pct.

Den foreløbige opgørelse over udviklingen blandt indkøbschefernes tillid i euroområdet viste, at det samlede indkøbschefindeks for euroområdet landede på 52,1 mod indeks 51,7 måneden før. Der var ifølge Bloomberg News ventet en indeksværdi på 51,9 for december.

- Det er positivt, at euroområdets PMI'er i december steg til 52,1 efter de små fald i både oktober og november. Det bekræfter, at det afdæmpede opsving er intakt. Opsvinget er dog også stadig både skrøbeligt og usikkert, og samtidig er det meget ujævnt fordelt, lyder det fra Tina Winther Frandsen, seniorøkonom i Jyske Bank, i en kommentar.

Ude i det europæiske selskabsbillede var der interesse omkring svenske Teliasonera, der vil omstrukturere forretningen og fjerne de eksisterende forretningsområder. I stedet deles forretningen op i tre geografiske områder - Europa, Eurasien og Sverige, fremgik det af en pressemeddelelse fra teleselskabet.

Formålet med det svenske selskabs skifte, der også vil medføre ændringer i ledelsen, er at øge kundefokus i de enkelte områder. Aktien i teleselskabet endte i 50,8 skr. efter at være steget 0,9 pct.

Andetsteds i Sverige havde Hennes & Mauritz øget sin omsætning ganske pænt i både november og hele fjerde kvartal. Det fremgik af en opgørelse over salget fra selskabet.

I november steg H&M's salg med 21 pct. i lokale valutaer, mens det sammenlignelige salg - salget i butikker, der har været åbne i mindst 12 måneder - steg med 10 pct. Det var markant bedre end ventet blandt analytikerne, der ifølge estimater indsamlet af SME Direkt havde sat næsen op efter en salgsfremgang på bare 4 pct. i november.

Aktien i den svenske tøjgigant steg 1,7 pct. til 283,1 skr.

I den sydligere del af Europa havde italienske Moncler mandag gennemført sin børsnotering i Milano. Det italienske tøjselskab introducerede sig ganske succesrigt på børsen, idet aktien endte hele 51,7 pct. højere til 15,47 euro.