»Vores største problem er distributionen«

Mens alle taler om de landsdækkende aviser og deres dalende oplagstal, foregår der en daglig kamp blandt de regionale dagblade for overlevelse. Hos dem siver oplaget også, og de prøver at udvide deres forretninger til at omhandle lokalradioer, magasiner og telefonbogsudgivelser for at få økonomien til at hænge sammen.

Snart kan borgerne i udgivelsesområdet for Holbæk Amts Venstreblad og Kalundborg Folkeblad glæde sig. Der får de mulighed for at købe et nyt magasin, der er specialdesignet til netop deres område. Det bliver et magasin, der har en meget klar målgruppe: De 25-40 årige, der har et eventyr-gen i sig. Og det har ret mange i den aldersgruppe, viser undersøgelser som Medieselskabet Nordvestsjælland har fået udarbejdet.

»Det er et segment, som ikke har tid til aviser. Men de vil gerne vide, hvordan de kan få oplevelser i deres nærområde,« siger Mogens Flyvholm, administrerende direktør i Medieselskabet Nordvestsjælland og chefredaktør for Holbæk Amts Venstreblad.

Dermed forsøger Medieselskabet Nordvestsjælland at udvide forretningen, så den ikke kun indeholder den daglige avis, som ellers har været kerneproduktet hos mange regionale medieselskaber i årevis.

»Men aviserne skal stadig være vores kerneprodukt. Det står i vores vedtægter, og det løber vi ikke fra,« forsikrer Mogens Flyvholm.

Normalt ville man tro, at den største udfordring for papiravisen var at skaffe abonnenter og læsere, så oplagsfaldet kunne stoppe. Men sådan ser Mogens Flyvholm ikke på det.

»Vores største problem er distributionen. Det er svært at få unge over 13 år til at gå med aviser. Der er ikke længere prestige i at gå med aviser, og selv om vi synes, vi betaler pænt, kan vi ikke slå forældrenes høje lommepenge,« siger Mogens Flyvholm.

Kig tilbage og tænk nyt
På banegårdspladsen i Århus kan administrerende direktør i Århus Stiftstidende, Per B. Jørgensen genkende problematikken med distribution.

»Vi er nødt til at have et professionelt apparat, så vi kan få vores produkt ud til kunderne. Kan vi ikke det, må vi begynde at tænke nyt,« siger Per B. Jørgensen.

Og her kan en løsning være at tænke gammelt. For flere årtier siden var der nemlig ikke noget, der hed »avisen leveret direkte til døren«. Dengang var det afhentningsaviser, som kunderne selv hentede ved den lokale købmand eller tankstation.

»Det kan blive nødvendigt at gå tilbage til den løsning. Det er meget udbredt i England, så hvorfor ikke her,« spørger Per B. Jørgensen.

Udgiver telefonbøger
1. april næste år vil Sjællandske Medier og Udgiverselskabet Dagbladet med altovervejende sandsynlighed fusionere. De to selskabers generalforsamlinger skal først godkende fusionen, før den kan blive endelig. Men det burde kun være en ekspeditionssag.

Dermed har de to selskaber erkendt, at de er for små hver for sig til at overleve i dagens mediebillede.

»Populært sagt er det »big is beautiful«. Vi kommer til at opnå nogle rationaliseringsfordele ved at gå sammen,« siger Søren Baumann, chefredaktør for Sjællandske.

Ligesom Nordjyske Medier indeholder Sjællandske Medier avisproduktion, radio-station og TV-kanal. Og Sjællandske Medier har også netop investeret i et koncept udviklet af kollegerne fra Nordjylland.

»Vi skal til at producere telefonbøger. Det kan lyde mærkeligt, men de har gode erfaringer med det fra Nordjylland, og det viser sig, at der stadig er brug for dem, selv om vi alle sammen satser voldsomt på internettet,« siger Søren Baumann. Den første telefonbog fra Sjællandske Medier er allerede udgivet for Vordingborg.

Fokus på papir
På Bornholm sidder chefredaktør Dan Qvitzau og undrer sig. Han forstår ikke, hvorfor det er nødvendigt at fjerne fokus fra papiravisen. 15. oktober stod han i spidsen for en relancering af Bornholms Tidende. Papirudgaven vel at mærke.

»Vi tror på, at der er en fremtid for en avis på papir,« siger han.

Efter relanceringen, der bød på nyt design og et opstrammet indhold, som Dan Qvitzau udtrykker det, har avisen ingen opsigelser modtaget. Tværtimod er der ifølge chefredaktøren kommet nye abonnenter.

»Jeg har ikke fidus til, at vi ville kunne lave en god netavis. Jeg tror ikke, dækningsbidraget vil være stort nok,« siger han.

Til den lokale elite
På Fyn er situationen en anden. Oplagene hos de to regionale dagblade, Fyns Stiftstidende og Fyens Amts Avis, daler ikke så dramatisk, som hos landets andre mediehuse. Alligevel betragter chefredaktør på Fyens Stiftstidende Egon Tøttrup ikke avisen som en vinder af aviskrigen.

»Vi står i de samme udfordringer som alle andre. Måske taber vi bare lidt mindre her, men jeg begræder det ikke. Vi har oplevet en voldsom vækst på andre medier, så i dag er vi i kontakt med flere mennesker, end vi nogensinde har været før,« siger Egon Tøttrup med henvisning til, at Fyens Stiftstidende har omkring 100.000 unikke brugere på avisens hjemmeside om ugen.

»Det ender med, at de betalte dagblade bliver nicheaviser, der er til for at oplyse den lokale elite,« mener Egon Tøttrup.

Han ser dog stadig et regionalt nyhedsbehov. Mediet skrifter bare papir ud med elektronik, så brugerne kommer i kontakt med Fyens Stiftstidende via radio og internet.

»Jeg forventer, at vi kommer til at have brug for samme mængde journalister, som vi har i dag. Men vi skal gøre noget for at gafle brugerne noget tidligere i livet. I dag kommer brugerne i kontakt med os senere i livet end tidligere. Så hvis vi er kvikke, tror jeg, vi har en god mulighed for at opbygge et behov og en interesse for regionale nyheder hos vores potentielle brugere,« siger Egon Tøttrup.