Virksomheder ignorerer ny cookielov

Trods udsigter til millionbøder har fire af fem britiske virksomheder ikke ændret deres netsteder, så brugerne selv kan beslutte, om de vil registreres eller ej, når de kikker forbi.

Erhvervs- og vækstministeriet, som er ansvarlig for den danske stramning, skilter selv meget tydeligt med, at der bruges cookier, og at brugerne kan vælge dem fra. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tre af fire virksomheder overholder ikke den nye lovgivning, som skal sikre netbrugerne en bedre privatlivsfred.

Revisions- og konsulentfirmaet KPMG har analyseret 55 repræsentative netsteder i Storbritannien, som for en måned siden indførte en ny og strammere lovgivning, som skal sikre, at netbrugerne ikke bliver overvåget af de små tekstfiler kaldet cookier, når de bruger Internet.

Ingen fremskridt på mobilsiderne

Kun 20 procent af de besøgte netsteder følger EUs nye privatlivsregler, som trådte i kraft 26. maj, skriver Financial Times. Og det er dog en fremgang, for kort før den nye lov trådte i kraft, manglede hele 95 procent af være i omdrejninger.

Der er dog ikke sket nogen fremskridt på mobiludgaverne af netstederne, altså den særlige udgave, som vises, når en mobiltelefon skal vise netstedet frem.

Det britiske datatilsyn har ret til at give op til 500.000 pund (4,59 millioner kroner) i bøde, hvis man ikke følger reglerne, og der er allerede kommet dusinvis af klager. I første omgang bliver der ikke delt bøder ud men taget kontakt med ejerne af de pågældende netsteder for at sikre, at der sker noget.

Kan slåes fra

Cookier er små tekstfiler, som installeres på computeren eller mobiltelefonen, og som registrerer, hvad man besøger, hvilke sprog man ønsker at se netstederne på m.m. med henblik på blandt andet at kunne målrette annoncer. De bruges også i forbindelse med betaling over nettet, så netstedet kan huske de data, der blev tastet ind på den forrige side af en bestilling.

De nye regler kræver, at brugerne har en chance for at sige fra over for den omsiggribende overvågning, som netbrugerne udsættes for. Det kræver dels oplysning om, hvad cookier overhovedet er, så man har en chance for at beslutte sig. Desuden skal brugerne vide, hvad netstederne bruger cookierne til, hvis man vælger at sige ja.

Man kan slå modtagelsen af cookier fra i sit internetprogram. Her er de som standard aktiveret. Man kan også vælge at bruge et internetprogram generelt, hvor cookierne er slået fra, og så have et andet, som man bruger, når man faktisk har brug for cookier, f.eks. ved bestillinger på nettet. Endelig kan man altid selv vælge at sige ja eller nej til hver enkelt cookie, men det kan let blive en langvarig affære, for mange netsteder lægger 15-20 cookier.

Finansbranchen og detailbranchen er bedst

De største fremskridt står finansbranchen og detailbranchen for, viser KPMGs undersøgelse. De har begge brug for kundernes tillid og har derfor større motivation til at vise, at de behandler kundernes personfølsomme oplysninger med omhu.