Venturemillioner i velfærdsteknologi

Aarhusianske Sekoia står bag et moderne serverbaseret IT-system, der er målrettet plejecentre. Det koncept er en stribe venturefonde klar til at satse 20 millioner kroner på.

Foto: Morten Dueholm. Plejecenter Kildehaven Foto: Morten Dueholm
Læs mere
Fold sammen

Bureaukratiet skal bankes i bund, og tiden skal bruges på beboeren. Sådan nogenlunde lyder virksomheden Sekoias mantra, og den idé har vakt opmærksomhed. I hvert fald melder venturefonden Northcap samt en række mindre investorer sig klar til at hælde 20 millioner kroner i det aarhusianske koncept. Sekoia handler om velfærdsteknologi, der er et område, som fra flere sider bliver opfattet som et lukrativt felt at gå ind i. Sekoias teknologi er et serverbaseret IT-system, der samler og giver overblik over en lang række daglige funktioner på eksempelvis plejecentre og specialinstitutioner. Systemet indeholder alt fra medicineringsplan over besked-system til kalenderfunktion.

Virksomhedens direktør Ole Langvad Wessby ser store muligheder i det kapitalindskud, han netop har modtaget.

»For Sekoia er det her et kæmpeklap på skulderen. Northcaps investering hjælper os til at sætte strøm til vores ambitioner om at være verdens bedste point of care-platform,« siger han i en skriftlig kommentar og tilføjer:

»Vi skal nu styrke holdet yderligere, finjustere produktet og fortsætte vores færd ud på omkringliggende markeder, hvor behovet for det, vi leverer, også er konstant stigende.«

Tid til varme hænder

Der er behov for modernisering inden for plejesektoren. Det er et område, som kan være meget bureaukratisk tungt, og hvor døgnbemanding og skiftende medarbejdere gør overdragelse af informationer og viden central – men også tidskrævende. Det skal samtidig holdes op imod politiske ønsker om effektiviseringer og mere tid med »varme hænder«.

Det kan måske lyde som et dilemma, men det kan også være en god forretningsidé, hvis man altså formår at knække koden og finde frem til en metode, der netop kan give besparelser og ende med, at personalet får mere tid til de bløde opgaver i form af beboerkontakt.

Og det mener altså både Sekoia og investorkredsen, at de har et bud på en løsning af. Dokumentationen skal findes i, at virksomheden med knap 20 ansatte nu er etableret på 40 centre, hvor den månedligt understøtter mere end en million plejeopgaver, som virksomheden selv betegner det. Det er da også i det lys, man skal se investorernes kapitalindskud, forklarer Northcap-partner Kim Wiencken i meddelelsen.

Input fra kunderne

»Antallet af ældre borgere er stigende, og det skaber en kæmpestor markedsmulighed for nye velfærdsteknologier som Sekoia,« siger han og tilføjer:

»Danmark er et arnested for velfærdsteknologier, og de nuværende kunder har leveret et stort input til løsningen, som nu er klar til at blive rullet ud i større stil på de internationale markeder.«

Nærmere betegnet er det lande som England, Tyskland og resten af Skandinavien, der er i kikkerten i forbindelse med en international udrulning. Hvornår det skal ske, er der ikke officielt datoer på. Men, det står klart, at det netop er mulighederne for at få internationaliseret Sekoias system, der så at sige skal udskifte plejecentrenes opslagstavler med gule post it-sedler med tavlecomptere, der har gjort den nye investorkreds interesseret.