Velkommen til DSB og Danmarks mindst tilfredse medarbejdere

Jesper Lok var manden, der økonomisk fik DSB på ret køl igen. Flemming Jensen, hans afløser, skal læge de dybe sår til medarbejderne. Ifølge SAS-fagforening er der håb om forsoning.

Valget er faldet på  koncerndirektør i SAS, Flemming Jensen, der i dag er medlem af SAS' dirketion og leder af den danske del af det skandinaviske flyselskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det blev en pilot, der skal køre landets største togselskab.

Koncerndirektør i SAS Flemming Jensen blev torsdag udnævnt til administrerende direktør for DSB. Og medarbejderne gør det hurtigt klart, at de ikke var tilfredse med den tidligere topchef Jesper Lok.

»Jeg kan sige helt uden omsvøb, at vores samarbejde med Jesper Lok var meget, meget besværligt. Vi havde et meget belastet forhold, så jeg håber, Flemming Jensen kan være med til at genskabe tilliden,« siger Henrik Horup, formand for Dansk Jernbaneforbund, der ikke mener, det kan blive meget værre.

Han henviser til, at den seneste undersøgelse af medarbejdertilfredsheden i DSB viste et dramatiske dyk. 6300 medarbejdere i DSB deltog i undersøgelsen, som afslørede at tilfredsheden var faldet hvert år siden 2009 og at de ansatte ifølge Henrik Hourp i dag er de mest utilfredse medarbejdere.

»Flemming Jensen står med den mindst tilfredse medarbejderskare overhovedet. Det vil vi gerne være med til at lave om på,« lyder det fra jernbaneformanden.

Flemming Jensen kender om nogen til konflikter med medarbejdere, efter at han siden 1989 har været i SAS. Han er uddannet pilot, men siden 2009 har han været dansk landechef og fra 2011 en del af den øverste ledelse i SAS. Selvom der har været masser af konflikter og arbejdsnedlæggelser beklager medarbejderne i SAS alligevel, at Flemming Nielsen nu forlader SAS.

En af dem er Merete Scheel, formand for CAU, der er stewardessernes fagforening:

»Det er et kæmpetab for SAS. Vi har haft en rigtig godt samarbejde siden jeg kom til. Han er en gentleman, der altid holder sit ord. Da han var pilot har jeg selv fløjet med ham, og vi har altid haft en godt samarbejde,« siger Merete Scheel.

Det forhold til medarbejderne er det dog langt fra sikkert, at Flemming Jensen kan videreføre i DSB.

»Flemming Jensen indtræder i mangeårig tradition for at have et meget dårligt forhold mellem ledelse og medarbejdere,« siger professor og ledelsesekspert på Aalborg Universitet, Anders Drejer.

Han siger, at situationen i DSB vækker minder tilbage fra Louis Pios tid. Pio var en af den organiserede arbejdsbevægelses grundlæggere i Danmark.

»Jeg kan næsten høre Louis Pio stå at tale, når jeg hører jernbanearbejderne tale. Og man forstå jo godt, hvor de kommer fra: De har haft et pissefarligt arbejde og hårdt arbejde, men klokken slår bare ikke 1933 længere,« siger Anders Drejer.

Han vurderer, at Flemming Jensen godt kan forbedre sig på en hård kamp med medarbejderne i DSB og sandsynligvis vil han ikke få æren, hvis han kan ændre kulturen i DSB.

»I det konkrete tilfælde er det altid en fordel at være ny. Men det handler ikke så meget om, hvad Jesper Lok har gjort og ikke har gjort. Det er en mere end hundrede år gammel tradition, som man skal ændre. Det tager 12 år at ændre en virksomhedskultur, men så er Flemming Jensen gået på pension, og så er det afløseren der får æren,« siger Anders Drejer.

I første omgang fortsætter den nuværende direktør Jesper Lok som adm. direktør for DSB frem til 1. december og vil stå til rådighed for bestyrelsen frem til han tiltræder i ny stilling den 1. januar 2015. Først til maj næste år træder Flemming Jensen til. Han ser frem til at skulle lede en af Danmarks mest eksponerede virksomheder.

DSB har i de seneste år gennemgået store forandringer og er nu en virksomhed med en sund økonomi og med fokus på det, der betyder noget for kunderne: togdriften. Der er skabt en ny og tydelig strategi for selskabet, og jeg glæder mig til sammen med alle kollegerne i DSB at komme i gang med opgaven,« siger Flemming Jensen.

DSB har i de senere år været plaget af perioder med store underskud, vanskeligheder med de udskældte IC4-tog og forsinkelser, der har ført til en gennemgribende oprydningsproces og en stor spareplan i virksomheden.