Usikkerhed om ny reklameafgift

Lørdagens aftale mellem regeringen og Enhedslisten om at indføre en afgift på 400 mio. kr. på reklametryksager får detailhandelen og oppositionen til at ryste på hovedet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten: Det er ikke første gang, at modellen bringes i spil. I 1999 valgte daværende skatteminister Ole Stavad (S) at trække afgiften, som var en del af pinsepakken. Ministeriet vurderede, at den var på kant med grundloven. Det var for vanskeligt at afgrænse, hvornår det drejede sig om reklamer, der skal pålægges afgifter, og hvornår det drejede sig om blade og ugeaviser, som skulle gå fri. Ifølge grundloven kan afgifter kun opkræves ved lov, men i praksis ville afgiften i høj grad bero på et konkret skøn af hver enkelt tryksag.