Nye afgifter giver priskaos

Forhøjede afgifter på alkohol, tobak og slik skaber problemer for dagligvarebranchen, som ikke kan nå at ændre tilbudsaviserne.

Tilbudspriser som bogstaveligt talt er helt utrolige – det bliver ifølge dagligvarebranchen konsekvensen af nye afgifter på usunde varer, som vil blive vedtaget med så kort varsel, at priser på stribe i supermarkedskædernes tilbudsaviser vil være sat for lavt. Arkivfoto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tilbudsaviser med forkerte priser og vrede kunder. Det kan blive resultatet af de forhøjede afgifter, som partierne bag finansloven vil indføre fra 1. januar. Sådan lyder det fra en bekymret dansk dagligvarebranche.

En af Danmarks største dagligvarekoncerner mener ligefrem, det bliver umuligt at rette ind efter loven med så kort frist.

»I praksis er det ikke muligt at operere med afgifter, som træder i kraft så hurtigt,« siger Mogens Werge, der er forbrugerpolitisk direktør i Coop Danmark, der står bag kæder som Fakta, Superbrugsen, Irma og Kvickly.

Han forudser store problemer, som kunderne vil mærke.

»Vi vil komme til at trykke forkerte priser i tilbudsaviserne, for vi kan simpelthen ikke nå at få ændringerne med. Det er ikke noget, som vi bare risikerer. Det bliver reelt sådan,« siger Mogens Werge.

Forventningen hos dagligvarebranchen er, at lovforslaget først bliver endeligt vedtaget i midten eller slutningen af december, når finansloven som forventet lukkes. Dermed er der kun ganske få uger til at rette ind, og det kan man ikke, fortæller Mogens Werge.

»Det tager 14 dage at få tilbudsaviserne på glittet papir trykt. Derudover skal et distributionsfirma som Post Danmark have cirka otte dage til at distribuere dem,« siger han og tilføjer, at inden reklameaviserne går i trykken går en længere periode med forhandling med leverandører og redigering, layout og korrekturlæsning.

»Det her ender galt«

Andre er også bekymrede:

»Det her ender galt. Vi vil se sure, vrede og frustrerede forbrugere, for der er stor sandsynlighed for, at vi ikke vil kunne sælge varerne til de priser, som vi skriver i tilbudsaviserne,« siger Claus Bøgelund Nielsen, vicedirektør hos De Samvirkende Købmænd, der repræsenterer kæder som Superbest, Spar og Rema1000.

Ligesom Coop vil De Samvirkende Købmænd rette henvendelse til politikerne for at få dem til at genoverveje sagen.

Også hos Dansk Supermarked beder man om mere tid til at tilpasse sig.

»Vi er meget enige i, at fristen er for kort. Det er administrativt tungt at ændre på de her ting. Så vi behøver mere tid,« siger Morten Petersen, indkøbsdirektør hos Dansk Supermarked, der står bag bl.a. Bilka, Føtex og Netto.

Kritikken gør indtryk, lyder det fra Socialdemokraterne.

»Det er klart, hvis der kommer en henvendelse fra en samlet branche, så vil vi se på det,« siger finansordfører John Dyrby Paulsen, der dog håber, at hurtig hjælp fra Skatteministeriet kan nå at redde branchen.

»Skatteministeriet er på vej med nogle beregninger og tekniske detaljer. Jeg håber, at de kommer tids nok til, at branchen kan rette ind. Ellers må vi politikere se på det,« siger han.

Det er for at skabe indtægter til statskassen og for at fremme en sundere livsstil, at regeringen forhøjer afgifterne på de usunde sager. Det er endnu ikke besluttet endeligt, hvordan afgifterne skal fordeles på de forskellige usunde varegrupper.