Tyndere TV til tykkere tegnebøger

LG og Samsung håber at blæse gang i en helt ny generation af fladskærmsfjernsyn med langt skarpere billeder.

De ER altså tynde, de nye OLED-fladskærmsfjernsyn - men de er også dyre. Det er to år siden, at Samsung fremviste denne prototype. Nu sættes de ultraflade skærme i produktion, hvilket skal skaffe indtjening til de trængte producenter. Arkivfoto: Ethan Miller, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stadig tyndere og knivskarpere fladskærmsfjernsyn er på vej fra de to sydkoreanske giganter LG Electronics og Samsung, og de tyndere fjernsyn skal sikre tykkere tegnebøger på et hårdt presset marked.

Når verdens største messe for forbrugerelektronik - Consumer Electronics Show (CES) - åbner i Las Vegas 10. januar, vil de nye OLED-TV-apparater være trækplastre.

Pris: 45.700 kroner

Med organisk lysudsendende dioder kan de gøres tyndere og lettere end nuværende LCD- og plasmaskærme, men hidtil har de kun fandtes i meget små størrelser og til rigtigt høje priser. Det sidste vil fortsat være tilfældet. Forventeligt vil de ligge på omkring 8.000 dollars (45.700 kroner), når de senere i år kommer i almindelig handel, og så falde i pris til omkring halvdelen i slutningen af 2013, lyder spådommen fra analysefirmaet NPD Display Search.

LG er klar med et 55-tommer OLED-TV, som blot er 47 millimeter tyk og vejer 7,4 kilo. Det kommer i tredje kvartal.

Størstedelen af de nuværende fladskærmsfjernsyn anvender LCD-skærme, mens et mindretal er plasmaskærme. OLED-skærme anvendes allerede på især Samsung-telefoner og giver langt klarere farver og dermed skarpere billeder.

Samsung tilbage i Japan

Sony producerede i 2008 et blot 11 tommer stort/lille OLED-TV til en pris af 2.200 dollars, men det solgte dårligt, og produktionen standsede i 2010.

Samsung vil ifølge den japanske finansavis Nikkei i 2013 igen gå ind på markedet for fladskærmsfjernsyn i Japan. Samsung trak sig ellers fra Sonys hjemland i 2007 men er nu i færd med at indgå handelsaftaler med elektronikkæder.