Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
150.000 TV-kunder hos Danmarks næst- og tredjestørste TV-leverandører, Stofa og Boxer, får i de kommende måneder adgang til TV 2s streamingtjeneste, TV 2 Play, som del af deres TV-abonnement.
Dermed opruster Stofa og Boxer i kampen om at holde på TV-kunderne, på samme måde som konkurrenterne har gjort det. Det TDC-ejede YouSee har bl.a. Netflix og andre streamingtjenester med i flere af sine TV-abonnementer, mens det elselskabsejede Waoo har aftale med Viasat og derfor har streamingtjenesten Viaplay som del af TV-abonnementet, som nu blander klassisk TV og streamingtjenester, heriblandt ofte muligheden for at kunne leje film derudover.
Meningen er at sikre, at det klassiske TV-abonnement, som er TV-leverandørernes hovedindtægtskilde, fortsat er attraktivt. På rekordtid har danskerne dog ændret TV-vaner. Mange opsiger de store TV-pakker til fordel for mindre - og billigere - eller dropper helt TV-abonnementet for i stedet at se film, serier m.m. på streamingtjenester og f.eks. se DRs TV-kanaler, der sendes frit over internetforbindelsen.
Ikke adgang til direkte TV
Stofa og Boxer er begge ejet af energiselskabet SE/Sydenergi. Stofa har omkring 380.000 TV-kunder, Boxer omkring 280.000. Omkring 100.000 Stofa-kunder og 50.000 Boxer-kunder får TV 2 Play på besøg.
TV 2 Plays nye pakke, hvor der vises reklamer før programmerne, som man ikke kan spole forbi, bliver i løbet af oktober en del af Boxers Max-, Mix-, TV 2- og TV 2 Plus-pakker, mens Stofas kunder med den store pakke får adgang fra januar 2019. Det kræver, at man logger ind, når man vil se med. TV 2 Plays basispakke giver ikke adgang til at se TV direkte, men man kan bruge arkivet og se snigpremierer på kommende programmer. I løs vægt koster basispakken med reklamer 39 kroner om måneden i abonnement hos TV 2 selv, og Stofas og Boxers kunder kan købe sig til den reklamefri udgave med rabat.
Det er første gang, at TV 2 Play bygges ind i TV-pakker. TV 2 Play udvider med aftalen sin brugerskare. I forvejen har TV 2 Play aftale med flere teleselskaber, hvor streamingtjenesten er en del af abonnementet.
Ifølge DR-rapporten »Medieudviklingen 2017« brugte 11 procent af danskerne sidste år TV 2 Play mindst en gang om ugen. Det er samme antal som i 2016.