TV 2 overvejer kanal-strategi

De massive besparelser i TV 2 får nu ledelsen til at overveje strategien om nye kanallanceringer i år. Det oplyser adm. direktør Merete Eldrup, der netop har skåret 205 stillinger væk for at få styr på økonomien i den statsejede virksomhed.

Merete Eldrup, adm. direktør TV 2. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sonny Munk Carlsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hun skal i den kommende tid ud at låne i omegnen af en halv mia. kr. for at styre TV 2 ud af den nuværende likviditetskrise.

”Vi overvejer det stadigvæk. Det er ikke lagt dødt, men vi er heller ikke klar med noget. Nu må vi se på økonomi og distributionsmuligheder,” siger Merete Eldrup med henvisning til den oprindelige strategi om at lancere én eller to nye betalingskanaler om året.

”Der er arbejdet med en masse ideer, som vi nu skal kigge nærmere på,” siger Merete Eldrup.

Lanceringen af nye betalingskanaler skal gøre TV 2 mindre afhængig af det annoncemarked, der er en del af forklaringen på de store besparelser, som virksomheden netop har gennemgået. Der kan altså argumenteres for, at afmatningen på annoncemarkedet understreger nødvendigheden af nye betalingskanaler, ligesom TV 2s moderkanal med det nye digitale sendenet mister monopolet på at være landsdækkende kommerciel TV-kanal.

Signalværdi med i overvejelserne
På den anden side har TV 2-ledelsen også tillagt udgifterne til de mange nye initiativer en væsentlig del af skylden for, at det er nødvendigt at nedlægge 205 stillinger. Signalværdien i en ny stor kanallancering allerede i år kan dermed diskuteres, selv om både TV 2 News og TV 2 Sport efter planen skal bidrage positivt til bundlinjen i år.

”Det vil blive taget med i overvejelserne, når det skal besluttes. Signalværdien kan pege alle veje. Det er godt med nye initiativer og mere fast betaling, ligesom man kan argumentere for, at det ikke er nye initiativer vi har brug for lige nu. Der kan tales både for og i mod,” siger Merete Eldrup.

I et interview med Business.dk i februar udtrykte adm. direktør for TV 2 Networks, Esben Halding, forventning om, at TV 2 i 2010 har ti forskellige kanaler, hvis man medregner TV 2 Sport, som man ejer i fællesskab med Viasat. TV 2 har ud over hovedkanalen betalingskanalerne Zulu, Film, Charlie og News.

”Vi prøver at skabe nogle kanaler, der er unikke i markedet, og som de store internationale spillere ikke umiddelbart kan efterligne. Det vil sige kanaler, hvor en stor del af indholdet er dansk produceret,” sagde Esben Halding i den forbindelse.

Ifølge Markedsføring har TV 2 bl.a. testet følgende kanaler hos de distributører, der spiller en afgørende rolle for en ny betalingskanals liv.
  • TV 2 Famile, indhold målrettet børn og deres forældre.


  • TV 2 Fri, indhold, der handler om mad, bolig, rejser, have og fritid.


  • TV 2 Passion, målrettet modne kvinder med trang til livsstil, eventyr, forbrug og lette serier.


  • TV 2 Pink, til de modne kvinders døtre på 15-30 år.