Topchef om Pandoras genoprejsningsplan: »Det kommer til at tage tid«

Pandoras midlertidige topchef, Anders Boyer, uddybede tirsdag sin plan for at få smykkekoncernen tilbage på rette kurs. En plan, som investorerne tager godt imod, men også en plan, der først byder på resultater i 2021.

Salget i de eksisterende Pandora-butikker er i 2018 faldet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Der er langt fra de glade Pandora-dage i årene efter 2012, der bød på tocifrede vækstrater og en højtflyvende aktiekurs, til den situation, som det danske smykkeselskab står i i dag.

Pandora, der tirsdag åbnede for æsken med regnskabet for 2018, kan se tilbage på et år med to nedjusteringer, en halveret aktiekurs og butikker med et faldende salg.

Samtidig står selskabet stadig uden en adm. direktør, efter at topchef Anders Colding-Friis i forbindelse med den første nedjustering i august fik en fyreseddel.

Selskab Kurs Ændr. %

Men nu kan en genrejsning være på vej. Selskabet har i dag sat flere ord på dens toårige strategi, Programme Now, der indeholder større omstruktureringsomkostninger.

En plan, der ifølge selskabets finansdirektør og midlertidige topchef, Anders Boyer, dog først vil munde ud i vækst efter 2020.

»Både 2019 og 2020 bliver transformationsår. Nøjagtigt hvornår vi får positiv like-for-like-vækst igen, må tiden vise. Det er ikke let, og det kommer til at tage tid,« siger han.

For 2019 forventer selskabet, at den organiske omsætningsvækst bliver mellem minus tre og minus syv pct.

Væksten falder i Pandora-butikkerne

En af de væsentlige udfordringer, som Pandora står over for, er manglen på vækst i det såkaldte like-for-like-salg, hvilket dækker over udviklingen i salget ud af de butikker, der har eksisteret i mere end 12 måneder. Dermed frasorterer man effekten fra butiksåbninger og lukninger.

Kigger man på regnskabet, løftede Pandora omsætningen i 2018 med tre pct., men det skyldes primært, at smykkegiganten åbnede 259 nye konceptbutikker i løbet af året. I de eksisterende butikker var væksten derimod negativ med fire pct sammenlignet med året før. Ud over at det siger noget om, at efterspørgslen efter Pandora halter, er det også skidt for overskudsgraden, som i 2018 faldt i forhold til 2017.

»Det er helt klart en skuffende del af vores regnskab for 2018. Vi havde forventet, at like-for-like i fjerde kvartal 2018 ville være lavere end i de første tre kvartaler af året, så det er inden for rammerne af det, vi sagde i november. Men det er klart kernen i vores program, at vi skal lave tiltag, der skal sikre, at væksten kommer tilbage til et plus, og det investerer vi mange penge i,« siger Anders Boyer.

Også salget af Pandoras vigtigste produkt, charms, faldt i 2018 med fire pct. til et salg på 12,1 mia. kr. Til gengæld steg salget af armbånd med 13 pct., mens omsætningen på halskæder steg med 27 pct.

Færre butikker og tilbud

Når Pandora nu for alvor tager fat i genoprejsningen, bliver det med en plan, der indeholder omstruktureringsomkostninger på 2,5 mia. kr. i 2019 og 2020. Målet med programmet er at sænke omkostningerne med 1,2 mia. kr. fra udgangen af 2020 og få væksten tilbage.

Planen byder blandt andet på væsentligt færre opkøb af grossistbutikker og færre butiksåbninger. Selskabet vil desuden købe lagervarer tilbage fra grossistnetværket for at få flere nye varer på butikshylderne, mens smykkegiganten også har planer om at skære i antallet af tilbudskampagner for at få flere forbrugere til at betale fuld pris for smykkerne.

Derudover skal Pandoras brand løftes gennem en opdatering af butikkernes fysiske udseende, øget markedsføring og nye produkter, lyder det fra Anders Boyer.

»Vi investerer en halv milliard kr. i toplinjevæksten her i 2019, og en stor del ryger i vores brandingmaskine. Men vi bruger også langt flere penge på vores onlinetilstedeværelse og platform,« siger topchefen og peger på, at selskabet også arbejder på at kunne lancere et nyt fysisk udtryk i butikkerne i slutningen af året.

Boyer er »absolut ikke« i spil som topchef

Selv om selskabet siden sommer har stået uden topchef, er der stadig ikke nogen kandidat i sigte. Og Anders Boyer afviser, at han selv er i spil.

»Absolut ikke. Jeg er finansdirektør med hud og hår, og jeg håber, at jeg skal være hos Pandora i rigtig mange år. Men ikke i nogen anden rolle,« siger han.

Investorerne tager mandag godt imod planen og sender aktien op med omkring 15 pct.

»Man viser noget handlekraft, og det giver et lettelsens suk hos investorerne, så den stigende aktiekurs afspejler en tiltro til, at Pandora kan eksekvere på programmet og bringe efterspørgslen på Pandora-smykker tilbage i markedet,« siger senioranalytiker hos Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Han peger dog på, at aktien stiger efter en lang periode med en faldende aktiekurs, og at stigningen skal ses i det lys.

»Aktiekursen inden dagens åbning afspejler frygten for et resultat, der ville være væsentligt under det resultat, som markedet regnede med, og der kommer man hæderligt ud af fjerde kvartal,« siger han.