Telia politianmeldt for forkerte priser

Priserne i annoncerne om iPhone-telefonen var vildledende.

Telia vildledte om priserne på Apples iPhone. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nordens største teleselskab, Telia, er blevet anmeldt til politiet af forbrugerombudsmanden for at have vildledt kunderne i annoncerpriser om Apples iPhone-mobiltelefon.

I april 2009 annoncerede Telia i Berlingske Tidende, Ekstra Bladet, metroXpress, Urban og B.T. for iPhone, som Telia havde eneretten til at sælge i Danmark. I annoncerne var den samlede mindsteudgift forkert, og den samlede kontantpris var ikke oplyst, som den ifølge markedsføringsloven skal være.

Telia erkender fejl

»Forbrugerombudsmanden politianmelder derfor nu selskabet,« hedder det i en pressemeddelelse fra forbrugerombudsmanden mandag formiddag.

Telia har erkendt, at annoncerne indeholdt fejl og har rettet sin markedsføring fremadrettet.

Loven siger, at den samlede pris, som forbrugeren som minimum kommer til at betale i den periode, som de er bundet til teleselskabet, altså seks måneder i Danmark for privatkunder, skal fremgå af al annoncering. Prisen skal omfatte månedsabonnement, afdrag, gebyrer og oprettelsesomkostninger.

»Den oplyste mindsteudgift skal dog også være korrekt beregnet. Er den ikke det, vil der være tale om vildledning i strid med markedsføringslovens §3,« oplyser forbrugerombudsmanden.

Glemte seks måneders afdrag

Telia havde i annoncen, som tilbød en afdragsperiode på 12 måneder, ikke taget højde for afdragene de sidste seks måneder - altså dér, hvor man frit kunne skifte til et andet teleselskab men fortsat skulle betale af på beløbet.

Oveni var den samlede kontantpris for telefonen ikke oplyst, altså hvad den ville kunne købes for kontant. Det skal der også stå - også selv om Telia ikke solgte telefonen kontant.