Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Danmarks største teleselskab har betalt 100.000 kroner i bøde, fordi det af reklamer ikke fremgik, hvad det samlet ville koste at købe en ny mobiltelefon.
Forbrugerombudsmanden anmeldte TDC til politiet i august 2010, og Henrik Øe er nu meget tilfreds med, at TDC betaler bøden.
»Forbrugeren skal hurtigt kunne danne sig et overblik over, hvad et køb af f.eks. en mobiltelefon med et abonnement reelt vil koste. Selskaber, der sælger produkter med en kompliceret prisstruktur, har et særligt ansvar for at give klare og gennemskuelige prisoplysninger,« siger forbrugerombudsmanden.
Kun i pop-op-vindue
TDCs brøde bestod i, at markedsføringsløven kræver, at teleselskaberne altid fortæller, hvad den samlede mindstepris over de seks måneder, som selskaberne må binde kunderne i, faktisk er. Det havde TDC ikke gjort. Prisen, som skal rumme alle omkostninger til både oprettelse og abonnement, fremgik kun af et pop-op-vindue på Internet, og det er ikke tilstrækkeligt.
Forbrugerombudsmanden har fastsat bødestørrelsen ud fra, hvad TDC ventes at have tjent på den ulovlige markedsføring.
TDC: Vi ærgrer os
TDC selv er ærgerlig over bøden og vil tage ved lære af den.
»Selvfølgelig skal vi ligesom alle andre tydeligt gøre opmærksom på den samlede pris for et produkt. Vi rettede naturligvis også fejlen, da vi blev gjort opmærksom på den. Det var en fejl, vi selv skulle have set og rettet med det samme,« siger Jesper Theill Eriksen, koncerndirektør for TDC Privat.
Forbrugerombudsmanden har det seneste halve år delt bøder ud til stort set samtlige store teleselskaber og bredbåndsudbydere for fejlagtig markedsføring. De største bøder er på 150.000 kroner.