Telenor får stor bøde

Danmarks næststørste teleselskab skal betale 200.000 kroner for forkert markedsføring. (Opdateret kl. 11.45)

Telenor - her hovedsædet på Frederikskaj i Københavns sydhavn - skal betale den hidtil største bøde for ukorrekt markedsføring. Arkivfoto: Telenor Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Telenor må betale den hidtil største bøde for ukorrekt markedsføring, som forbrugerombudsmanden indtil nu har delt ud med rund hånd til alle landets teleselskaber.

Telenor havde i markedsføringen af internetforbindelser på datterselskaberne Cybercitys og Tele2s netsider ikke oplyst mindsteudgiften tydeligt nok, så kunderne vidste, hvad de kom til at betale alt inklusiv. Derudover havde Telenor i en husstandsomdelt tilbudsavis heller ikke skiltet ordentligt med den samlede udgift ved at købe en computer med mobilt bredbånd. Computeren blev annonceret til en krone på forsiden, men først på side otte kunne man læse, at mindsteprisen var 2.996 kroner.

Det stod ikke klart nok, at man skulle betale oprettelses- eller forsendelsesgebyr.

Otte selskaber politianmeldt

Derfor politianmeldte forbrugerombudsmand Henrik Øe i foråret 2009 Danmarks næststørste teleselskab. Samtidig blev syv andre bredbåndsselskaber politianmeldt for andre overtrædelser af markedsføringsloven. Siden er bøderne regnet ned over selskaberne, der har skullet af med fra 50.000 til 150.000 kroner. Telenors bøde er dog den hidtil højeste.

Forbrugerombudsmanden har fastlagt bødens størrelse ud fra den avance og de markedsføringsomkostninger, som Telenor har haft.

Juridisk afdeling ser nu på annoncer

»Vi beklager selvfølgelig fejlene, og vi har lært af dem. Siden 2009 har vi derfor strammet vore processer, så vi sikrer, at vore juridiske eksperter er inde over vort markedsføringsmateriale,« siger pressechef Peter Glüsing fra Telenor.

Han understreger, at fejlene omgående blev rettet, og at Telenor selv gjorde forbrugerombudsmanden opmærksom på fejlen i annonceavisen, samtidig med at Post Danmark stoppede omdelingen af cirka halvdelen af de 1,2 millioner tilbudsaviser, der var på vej ud til kunderne.

»Det er en trist historie med bøden. Jeg vil dog gerne understrege, at de tre forhold på ingen måde er kendetegnende for, hvordan vi generelt markedsfører os, og den gennemsigtighed om priser og vilkår, som kunderne bør opleve,« siger Peter Glüsing.