Storcentre skal være større og mere sexede

Landets butikscentre står over for fremgang efter finanskrisen. Det kræver investeringer i flere butikker og nye oplevelser til kunderne, men der er mange penge på vej både fra pensionskasser og udland.

Sådan kommer Amagercentret til at se ud efter en renovering 
Læs mere
Fold sammen

Efter seks-syv år med noget nær stilstand står butikscentrene i Danmark over for fornyet fremgang – i hvert fald hvis der kommer investeringer i moderniseringer, udvidelser og nye tilbud og oplevelser til kunderne. Og det tyder meget på, at der også gør, for bag centrene står masser af kapital klar.

Sådan lød nogle af budskaberne på en konference i forskerparken Symbion på Østerbro i København i sidste uge, afviklet af kursusvirksomheden Byens Ejendom.

På spring efter vækstpause

Fra årtusindeskiftet og frem til 2008 spurtede omsætningen i butikscentrene fra salget i den samlede detailhandel, og centrenes markedsandel voksede fra 18 til 24-25 procent. Her er andelen så blevet liggende gennem finanskrisen, for mange danskere har skåret ned på cafebesøg og tøjkøb, mens langstrakte indkøbsture i supermarkeder med stort udvalg er afløst af hurtige besøg i lavpriskæderne, som er stormet frem.

Men nu spår eksperterne igen øget markedsandel for centrene, og der bliver bygget løs. Gennem nogle år har antallet af kvadratmeter i de for tiden 113 centre ellers ligget stabilt omkring 1,8 millioner.

»Det tager måske ti år, hvor mit gæt før var fem-seks år, men en markedsandel på 30 procent er stadig realistisk, og antallet af kvadratmeter nærmer sig to millioner,« uddybede Per Nyborg, indehaver og administrerende direktør i Institut for Center-Planlægning (ICP) over Berlingske Business efter konferencen.

Se billederne: De største centre

Centre på vej

Alene hovedstadsområdet får fire nye centre: Først på året åbnede et nyt center med en række udvalgsvarebutikker i Glostrup, i næste måned følger BIG i Herlev med en Føtex og en række butikker med udvalgsvarer – tidligere kaldt DISA Shopping efter den tidligere fabrik på grunden.

Læs mere om BIG-centret på DISA-grunden i Herlev

Inden for et-to år indvies også Vallensbæk Stationstorv og det genoplivede Galleria-center klos op ad Vanløse Station.

I Esbjerg er byggeriet af bycentret Broen for nylig indledt efter flere års forsinkelser.

Hvis centrene under ét skal vinde frem, er det imidlertid ikke nok med ekstra indkøbssteder, de eksisterende centre skal også udvide og modernisere for at fastholde kunderne og trække nye til.

Eksperterne peger på, at centre løbende skal fornyes, både med indretning og sammensætningen af butikker og andre tilbud. Særligt cafeer og spisesteder har vist sig at trække flere til og få kunderne til at opholde sig længere tid i centrene.

Også en udvidet palette med flere butikker, så kunderne kan finde alt, hvad de har brug for, er vigtigt, ligesom biografer og fitnesscentre mange steder kan give et løft og udvide det tidsrum, hvor der er liv og omsætning.

Projekter med at gøre centre mere lækre og lokkende er mange – her et udpluk bare fra hovedstadsregionen:

Rødovre Centrum udvidede i slutningen af 2013 med biografcenter, fitness samt flere spisesteder og butikker – og planlægger næste udvidelse til 2017/2018 med mere parkering og endnu flere kvadratmeter butikker.

Field’s i Ørestad åbnede i sidste måned en multibiograf med cafeer og er i gang med at modernisere det ti år gamle center. Også Sillebroen i Frederikssund får biografer, og Danica Pension, landets største centerejer, indviede i marts en ekstra etage i Frederiksberg Centret og varmer op til at udvide og renovere Amager Centret.

Tvivlsomme projekter

Dertil kommer stribevis af andre projekter over det ganske land, også om helt nye centre, men næppe alle tegninger bliver til mursten.

»Vi har opgjort projekter og planer for samlet omkring en halv million kvadratmeter, og langt fra alt bliver realiseret, blandt andet fordi lavprisbutikkerne oplever enorm vækst. Måske bliver halvdelen til virkelighed,« anslår Per Nyborg fra ICP.

Projekter kan løbe ind i problemer med manglende investorer og finansiering, begrænset opbakning fra mulige lejere, altså butikkerne, eller protester fra borgere og handlende, så det skorter på politisk støtte.

»De fleste projekter er op til ti år undervejs og bliver måske omdefineret i processen,« siger Per Nyborg.

I Hillerød blev et stort center med udvalgsvarer og torvehal i februar droppet efter otte års forarbejde af ejendomsinvestor Mikael Goldschmidt på grund af lokal modstand. Han vil i stedet bygge boliger på en grund tæt på centrum.

Udlændinge på udkig

Selv om en del centerprojekter måske aldrig bliver til virkelighed, så er der godt med penge bag store dele af sektoren.

Fra den stenrige pensionssfære er Danica der allerede, og også ATP har investeret lidt i danske centre. Det samme gjorde PFA Pension sidste år med det nye Borgen i Sønderborg, og den investering kan ifølge ejendomsdirektør Michael Bruhn meget vel få følgeskab af flere centre i provinsen.

Men først og fremmest står en række udenlandske investorer på spring eller har allerede fået foden indenfor:

* Finske Citycon, som ejer stribevis af centre i de øvrige nordiske lande, har foreløbig købt Albertslund Centrum og har investeret i et kommende butiksstrøg i Køge.

* Sinai, med israelsk kapital, har investeret i flere supermarkedsbygninger og står bag det kommende Vallenbæk Stationstorv.

* Tværnordiske Nordic Real Estate Partners (NREP) har på kort tid fået en håndfuld især mindre centre på bøgerne og åbner om godt en måned Herlev-centret BIG – en investering til rundt regnet en milliard.

Læs mere om NREP's investeringer i Herlev-centret og i Danmark

* Finske CapMan har suppleret en række københavnske investeringer i boliger og kontorer med hovedparten af det kommende Esbjerg-bycenter Broen, hvor PFA Pension ellers længe så ud til at blive hovedejeren.

Læs om CapMans køb af Broen-projektet

* Den tyske centerkæmpe ECE har overtaget hovedparten af Rosengårdcentret i Odense, et af landets største centre, mens en anden europæisk gigant, franske Unibail-Rodamco, ejer Fisketorvet.

* Investeringsselskabet Solstra, der henter international kapital via London og er hovedaktionær i Bella Center-koncernen, overtog sidste år det kuldsejlede Galleria-projekt i Vanløse sammen med den britiske ejendomsfond Tristan.

* Endelig ejer Steen & Strøm Field’s og to jyske centre og står bag planerne om det odenseanske Viva-bycenter, som dog lader vente på sig. Selskabet med 21 skandinaviske centre var oprindeligt norsk, men hoved-aktionæren er i dag franske Klépierre, som ejer eller driver 179 butikscentre.