Stor forskel på, hvordan vi ser TV

Langt de fleste ser stadig fjernsyn på TV-apparatet hjemme i stuen. Men næsten en fjerdedel af unge under 35 år bruger nu også telefonen.

TV skal fortsat set på fjernsynsskærmen, synes danskerne, men især de unge bruger også telefonen, viser ny undersøgelse. Foto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

TV er ikke længere noget, der nødvendigvis ses på fjernsynet hjemme i stuen. Stadig flere - og især de unge - ser TV på deres bærbare PC, tavle-PC eller telefon, og det er stadig computeren, som flest tyr til, når de ikke kan sidde foran TV-skærmen. Men TV-apparatet er fortsat det, som flest vælger, når de vil se fjernsyn.

Det fremgår af en undersøgelse, som meningsmålingsinstituttet Epinion har foretaget for Boxer TV, som har ansvaret for det danske TV-sendenet og for at levere TV til danskere, der ser antenne-TV. Epinion har talt med 1.870 personer.

PCen foretrækkes af flest

52 procent af danskere mellem 18 og 35 år ser TV på en bærbar computer. Dels sendes alle DRs kanaler direkte ud på nettet, dels tilbyder stadig flere af de traditionelle TV-leverandører, at man - derhjemme eller på farten - har adgang til at se TV, mens det sendes. Mange tilbyder også adgang til at se flertallet af f.eks. det seneste døgns eller den seneste uges TV-udsendelser via netforbindelsen eller mobilforbindelsen.

Blandt de 36-55-årige ser 23 procent TV på en bærbar PC, mens kun 15 procent af de 56-75-årige bruger computeren til at se fjernsyn på.

TV på en tavle-PC bruges af 32 procent af de 18-35-årige, men også her falder brugen, jo ældre man bliver. 16 procent af de 36-55-årige og 15 procent af de 56-75-årige bruger tavlecomputeren til at se TV på.

22 procent af de unge bruger telefonen

Størst forskel ser man på smartphonetelefoner. 22 procent af de 18-35-årige bruger telefonen som et vindue til TV. Her er det omvendt kun otte procent af de 36-55-årige og kun fem procent af de 56-75-årige, der er med.

»Især de yngre danskere er vant til en verden af tilgængelighed 24 timer i døgnet, uanset hvor de befinder sig,« siger Philip Philipson, marketingschef for Boxer TV, som oplever stigende efterspørgsel efter f.eks. at kunne tage TV-kanalerne med sig rundt til sommerhuset, båden eller campingvognen.

Den traditionelle TV-skærm samler dog stadig flest. 90 procent af alle på 18-35 år ser TV på et fjernsyn. Blandt seerne over 56 år er det 95 procent.

Farvel til de store TV-pakker

Mange vælger dog at ændre på kanaludbuddet og opsiger de store TV-pakker, som også er sat væsentligt op i pris gennem de seneste år, fordi mange nye sportskanaler, som traditionelt er meget dyre at købe ind, ligger her. I stedet vælger folk en mindre TV-pakke og dermed en mindre månedlig regning, som de så eventuelt supplerer ved at købe adgang til de såkaldte streamingtjenester, som bruger internetforbindelsen. Her kan man f.eks. se TV 2s programmer for et fast, månedligt beløb, eller man kan vælge filmtjenester som Viaplay, Netflix, HBO Nordic eller YouSee Play og på den måde supplere sin TV-kanalpakke.

Desuden kan de nyere computere, telefoner og tavle-PCer alle kobles trådløst sammen med de nyere TV-skærme, så man kan se sine streamingtjenester på TV-skærmen. Mange TV-apparater kan desuden kobles direkte på internetforbindelsen i hjemmet og på den måde få adgang til også streamingtjenester.

Danmarks Radios egne undersøgelser viser, at danskernes tidsforbrug på almindeligt TV i 2014 faldt med fire procent. Det sammenlagte tidsforbrug på TV på tværs af alt udstyr er derimod stort set det samme.

Epinions data er indsamlet fra slutningen af november til begyndelsen af december 2014.