Star Wars: Milliarderne vender tilbage

Med premieren på den nye Star Wars-film og to til i støbeskeen har Disney udsigt til en milliardsucces af de helt store. Og der drypper i den grad også gyldne dråber på legetøjs-, merchandise- og spilproducenter.

Foto: AXEL HEIMKEN. Tre medlemmer af en tysk Star Wars-fanklub
Læs mere
Fold sammen

Bamsestøvler med Darth Vader i similisten, prinsesse Leia og R2D2 som juletræsornament og en børneseng formet som galaksens måske sejeste rumskib »Millennium Falcon«.

Der er nok at vælge i mellem for købelystne Star Wars-fans i alle aldre, og de mange merchandise-produkter får i denne uge nyt liv på grund af premieren på nyeste skud i Star Wars-sagaen med titlen »The Force Awakens« .

Disney er dermed allerede godt på vej til at gøre sin milliardinvestering i George Lucas-konceptet, Star Wars, til en af koncernens mest lukrative milliardforretninger.

Og ikke kun i Disney-hovedkvarteret mærker man, hvad Star Wars-brandet kan. Presseansvarlig hos Lego, Roar Rude Trangbæk, fortæller, at glæden ved den nye film er stor hos Lego. Den har ikke været uden betydning:

»Det er en næsten ikonisk Lego-linje og et af vores fem bedst sælgende temaer,« siger han.

Om den nye film bliver en lige så rungende succes, som de seks tidligere film, må tiden vise. Men hvis det amerikanske billetforsalg er en indikator, kommer det til at slå alle rekorder.

Da billetterne blev frigivet i forsalg en mandag i oktober gik flere billetsystemer fuldstændig i sort. En biografkæde fra Texas måtte undskylde for »den største simultane billetefterspørgsel vores industri nogensinde har set«. Og biografkæden Odeon, hvis system også crashede, tweetede en alternativ undskyldning: »Kalder kommando-centralen: Odeon-galaksen oplever voldsom trafik, men vender nu tilbage til normale force niveauer«

At det nu er Disney-maskinen, der står bag Star Wars-figurerne, skyldes underholdningskoncernens investering i 2012. Den gang lagde Disney 4 mia. dollar på bordet for George Lucas' filmselskab Lucasfilm og købte derigennem også også rettighederne til Star Wars.

Dollartegnene var heller ikke til at skjule i Mickey Mouse-koncernens øjne, da Disney annoncerede planerne om at producere en række nye Star Wars film. Og med god grund. Beregninger viser, at den nye film alene kan indtjene mere end 9 mia. dollar eller godt 61 mia. kroner til biografer, TV-selskaber, detailhandel, legetøjsmagere og ikke mindst Disneys fordel.

Det placerer Star Wars i kategori med legetøjssuccessen »Toy Story 3«, som er en af Disneys mest sælgende franchises nogensinde. Billetsalget alene forventes at give indtægter på 2,4 mia. dollar eller 16,3 mia. kroner ifølge Nomura Securities. Det vil vippe selv Titanic af pinden, som lige nu indtager andenpladsen på listen over film med flest solgte biografbilletter.

Men det er ikke kun Disney, der kan se frem til stjernehøje indtægter. Takket være den styrke, som filmgiganter ruller filmkoncepter ud på i disse dage, forventer virksomheder som Hasbro og Electronic Arts, EA, også at få en bid af kagen, når Star Wars-fans griber efter legetøj og spil på hylderne.

Hasbro har sikret sig licenser og rettigheder for merchandise for Star Wars film frem til 2020, så legetøjsgiganten kan få glæde af alle tre nye film. Allerede ved seneste regnskab fra oktober 2015 kunne Hasbro fremvise en stigning på 24 pct. i salget af legetøj i »drenge-kategorien«, og giganten skriver, at den eksplosive vækst i kategorien skyldes Star Wars.

Disney har orkestreret en marketingskampagne, som skal booste salget af Star Wars-relaterede produkter hele vejen rundt. Den 4. september 2015 blev nyt legetøj, actionfigurer og andet merchandise afsløret for forbrugerne ved en storladen begivenhed kaldet »Force Friday«. Godt 22,2 mio. mennesker har set traileren til EA's længe ventede Star Wars Battlefront, som udkom i november. EA forventer at sælge 10 mio. spil, hvilket ifølge analytikere er lavt sat.

Og i Billund smitter succesen altså af. Da Lego besluttede at forlænge licensaftalen om Lego Star Wars med Lucasfilm i 2012, havde klodskoncernen måske ikke regnet med, at der ville blive pustet så meget mere liv i den populære Lego-linje, men kort tid senere kunne Disney annoncere overtagelsen af Lucasfilm og nyheden om tre nye Star Wars film. »Kraften bliver hos Lego,« lød det fra Billund.

»Vi er super begejstrede for de nye film, der giver os mulighed for at skabe produkter og figurer baseret på filmen og det ufatteligt rige univers, som Star Wars er,« siger presseansvarlig Roar Rude Trangbæk.