"Kraften" er med Lego efter Disney-køb af Star Wars

Disney-koncernens køb af Star Wars-serien kan forlænge levetiden for Legos i forvejen populære stjernekrigsklodser.

Lego er også gået ind i kampen om børnenes gunst med en række produkter, der er afledt af den amerikanske film Star Wars, Episode 1 "Den Usynlige Fjende". Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjørn Kähler
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Udsigten til flere Star Wars-film vækker glæde hos den danske klodskoncern.

Lego har før Disneys opkøb af Lucasfilm kørt parløb med begge firmaer om henholdsvis Cars- og Star Wars-filmene. Nu er legetøjsfirmaet spændte på at på nyt fra Hollywood om det fremtidige samarbejde, skriver Børsen.

"Vi glæder os vældigt meget over, at der kommer tre nye Star Wars-film. Meldingen indtil denne uge var ellers, at der ikke ville komme flere film," siger Legos koncerndirektør for globalt salg Mads Nipper til Børsen.

Trods af at der indtil opkøbet ikke var udsigt flere Star Wars-film forlængede Lego for nylig licenskontrakten med Lucasfilm. Det viser sig altså nu at være en klog beslutning, da Star Wars-legoklodserne i mange år har været legetøjskoncernens bedst sælgende produkter sammen med Lego City-serien.

Selvom Lego ikke scorer hele overskuddet for salget af klodserne fra samarbejdsaftalerne er de stadig særdeles attraktive og ser ud til fortsat at være det i de kommende år. Med udsigt til flere nye Disney-film og Superhelte-film i de kommende år er der nok licensaftaler for Lego at kæmpe med konkurrenten Mattel om.

Legos ansvarlige for globalt Mads Nipper siger til Børsen om udsigten til en ny Superman-film:

"Superhelte er et meget attraktivt tema, og vi er selvfølgelig med, hvor musikken spiller. Vi har allerede Batman og Hulk i sortimentet, og det er da overvejende sandsynligt, at han (Superman, red.) vil snige sig ind i næste års program."