Socialt iværksætteri er ikke filantropi

I bedste X-factor-stil løb finalen i Ben&Jerry´s Join Our Core- konkurrence for sociale iværksættere, hvor der var fokus på balancen mellem velgørenhed og økonomisk vækst, af stablen.

Ni lande havde deltagere med i Ben&Jerry´s Join Our Core-finalen i London. Der skulle findes en vinder fra hvert land. Her ses Ben&Jerry´s grundlægger ved åbningen af en butik i Amsterdam. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Ni europæiske lande havde hver to deltagere med til London, da vinderne af Ben&Jerry´s – Join Our Core-konkurrence skulle findes. De 18 finalister skulle på tre minutter pitche deres virksomhed for et dommerpanel i en gammel, rustik bygning midt i London. Der skulle findes en vinder fra hvert land, som hver modtog 10.000 euro til deres virksomhed, seks måneders vejledning, navnet på deres virksomhed på en isbøtte fra Ben&Jerry´s og en tur til Vermont, i USA, for at se Ben&Jerry´s hovedkvarter.

Vinderne skulle kunne det hele, for balancen mellem en virksomhed med økonomisk vækst og velgørenhed er hårfin. En socialøkonomisk virksomhed skal kunne begge dele.

I dommerpanelet sad blandt andre danske Christian Stadil fra Hummel og grundlægger af Ben&Jerry´s, Jerry Greenfield.

Christian Stadil sagde ja til at være dommer, fordi han finder konceptet med socialt iværksætteri interessant.»At kunne skabe forretningsmodeller, som formår at do well og do good – altså at tjene penge men samtidig gøre en forskel – det er enormt interessant og dybt fascinerende. Vi lever i en verden, hvor vi bliver nødt til at have flere af den slags,« siger Christian Stadil.Ifølge både Christian Stadil og Jerry Greenfield er det vigtigt, at en virksomhbåde kan have økonomisk vækst og tjene et formål i samfundet.

Den rigtige balance

Dommerne lagde især vægt på, at virksomhederne opnåede den perfekte balance mellem at være en virksomhed og en velgørende organisation. Samtidig var det afgørende, at dommerne kunne se en udvikling i virksomheden.

»Det skal være en forretningsmodel. Det må ikke bare være velgørenhed. Der skal altså være en skalérbarhed i modellen. Det skal være muligt at opnå vækst på lang sigt. Der skal være en pengestrøm og en målgruppe, som vil købe produktet. Samtidig skal det være en innovativ idé, der er relativ unik. Der må ikke være nogen, der laver helt det samme,« siger Christian Stadil.

Han understreger samtidig, at der skal være et socialt aspekt. Ifølge Christian Stadil skal det at gøre en forskel veje lige så højt som at tjene penge for målgruppen. Og det er Jerry Greenfield enig i.

»Motivationen bør ikke være, hvordan man skal tjene den næste dollar. Det bør være, hvordan man gør verden til et bedre sted. Men derfor kan man sagtens gøre begge dele. Man kan sagtens bruge virksomhedsmodellen til at tjene et godt formål. Der er behov for økonomisk vækst og stabilitet, hvis man skal fortsætte sit arbejde. Både i almindelige virksomheder og i sociale virksomheder,« siger Jerry Greenfield.

Mange socialøkonomiske virksomheder tager udgangspunkt i et problem i samfundet. Det kan være alt fra kvindehandel til at forbedre forholdene for en gruppe mennesker. Ben&Jerry´s holder denne konkurrence, fordi de gerne vil fremme socialt iværksætteri i hele verden. Selv har de mange initiativer i gang, hvor de bruger deres overskud på velgørende formål. Samtidig går de højt op i, at deres is er produceret under gode vilkår og med ingredienser, der er bæredygtige.

Men Ben&Jerry´s startede i sin tid bare med at lave is. Dengang havde de ikke overvejet, at de både kunne lave is og samtidig sørge for, at kakaobønderne fik ordentlig betaling. Det blev de dog hurtigt klar over, og siden har de altid sørget for, at få ingredienserne fra de rigtige leverandører. Det startede med, at de oprettede en fond, hvor 7,5 pct. af overskuddet skulle gå til velgørenhed. Ifølge Jerry Greenfield kan man altså sagtens drive en stor økonomisk virksomhed, og senere justere modellen, så man bliver en socialøkonomisk virksomhed.

»Syv år efter, vi åbnede vores første forretning og begyndte at tjene mange penge, åbnede vi vores fond. Det var vigtigt for os at være en virksomhed, der tænker på andet end at tjene penge. Vi så nogle behov i samfundet, som vi kunne støtte med vores penge fra virksomheden. Vi så, at styrken ikke var, hvor mange penge vi tjente, men hvad vi gjorde med dem. Vi var et 100 millioner dollar firma, og det er hele vores eksistensgrundlag, derfor er det vigtigt, at man har den økonomiske sikkerhed,« siger Jerry Greenfield.

Berlingske Business var inviteret af Ben & Jerry's.