Arbejde med unge skal skabe vækst for Hygge Factory

Selv om Hygge Factory ikke sejrede i London, arbejder Karen Siercke videre med at hjælpe unge med at sætte ord på deres følelser.

Karen Siercke og Hygge Factory arbejder med at få unge til at sætte ord på deres følelser. Desværre løb hun ikke med sejren i denne omgang. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Karen Sierckes mor døde for ti år siden, fik hun pludselig en skabertrang. Hun havde brug for at lave noget, der kunne fylde det tomrum ud, som hendes mor efterlod. Hun begyndte at samle på tændstikæsker og sætte dem sammen til små julekalendere, som hun gav til sine nærmeste. Sådan startede Hygge Factory.

Hygge Factory er et projekt, hvor unge mennesker, der på en eller anden måde har haft en tragisk oplevelse, kan komme og udfolde deres kreative evner. Indtil nu er det blevet til to bøger og en plade, som udkommer i næste uge. De unge får hjælp til at sætte ord eller lyd på deres følelser fra professionelle musikere, forfattere og journalister. Til bøgerne har de fået hjælp fra kunstnere, der har illustreret de unges fortællinger.

Vil gerne vokse

Hygge Factorys indtægter kommer fra salget af bøgerne og pladen, og samtidig bliver de støttet økonomisk af investorer.

»Til de to første projekter måtte jeg tage et lån i min lejlighed. Det var et sats, og jeg kunne kun krydse fingre for, at det ville lykkes,« siger Karen Siercke.

Ifølge hende er virksomheden begyndt at give overskud, og Karen Siercke sparer op til at kunne få en kollega. På nuværende tidspunkt er Hygge Factory nemlig drevet af frivillige.På sigt vil Hygge Factory gerne fungere som et hus, hvor alle former for kunst kan blive produceret af de unge. Ifølge Karen Siercke adskiller Hygge Factory sig fra andre, fordi de tænker det økonomiske aspekt ind i projektet.

»I forhold til andre organisationer, der arbejder med unge, adskiller vi os, fordi vi er en virksomhed og ikke en velgørenhedsorganisation. Vi arbejder samtidig i et højt gear, og det er vigtigt for os, at vi får sat gang i dem med det samme, så vi kan få projekterne skudt af sted, og dermed skabe økonomisk vækst,« siger Karen Siercke.

Berlingske Business var inviteret af Ben & Jerry's.