Smartguy ruster sig med kapital fra Bestseller

Flere penge i kassen og mere magt til Bestseller. Internettøjbutikken Smartguy ruster sig til kamp om markedsandele.

Smartguys administrerende direktør, Nicolai Kærgaard, får flere penge til opkøb. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Bestyrelsen i Smartguy har besluttet at udnytte en bemyndigelse til en rettet kapitalforhøjelse. Det betyder, at Bestseller tegner 18.479.500 aktier i Smartguy Group til kurs 2,35 per aktie, hvilket vil tilføre selskabet ca. 42,5 millioner kroner.

Det fremgår af en fondsbørsmeddelelse.

Aftalen er ifølge meddelelsen indgået for at styrke Smartguys kapitalberedskab og dermed skabe råderum for at foretage opkøb. Det vil betyde, at Smartguy har større mulighed for at deltage i konsolideringen i markedet for online mode. I selskabets seneste årsrapport fremgår det, at Smartguy forventer, at den intense konkurrence på markedet vil betyde en konsolidering inden for en begrænset periode, og med kapitaltilførelsen vil Smartguy være i stand til at agere, når mulighederne for opkøb opstår. 



I samme ombæring ønsker Bestseller at udvide sin samlede ejerandel i Smartguy Group gennem aftale om erhvervelse af aktier fra selskaber ejet af de tre stiftende aktionærer på i alt 18.542.296 aktier i Smartguy til kurs DKK 2,35 per aktie. Aftalen er betinget af godkendelse af konkurrencemyndighederne i Østrig.

Sidste år stod Bestsellers administrerende direktør Anders Holch Povlsen bag investeringer i Smartguy, da Bestseller købte 10 procent af internetbutikken.

Af fondsbørsmeddelelsen fremgår det, at Bestseller ønsker at have mulighed for at erhverve yderligere aktier i Smartguy Group. Derfor har Bestseller indgået en betinget optionsaftale om erhvervelse af aktier fra selskaber ejet af de stiftende aktionærer på i alt 15.138.975 stk. aktier i selskabet til kurs 2,35 per aktie.Bestseller kan dermed komme til at besidde 25,91 procent af aktierne og stemmerne i Smartguy Group og samtidig have en købsoption på yderligere 5 procent.


Anders Holch Povlsen har på samme måde gradvist øget sin ejerandel i den succesrige engelske milliardforretning Asos, som ligesom Smartguy forhandler Bestsellers brands på nettet. De gradvise investeringer har givet Bestseller en ejerandel på 26 procent i Asos.

Smartguy har mere end 2,5 millioner registrerede brugere, og selvom salget omfatter det meste af Europa, er det stadig salg i Danmark, der udgør hovedparten af netbutikkens omsætning. Koncernens webshops på det danske marked udgøres af SmartGuy.dk, SmartGirl.dk, SmartKids.dk, SmartSport.dk og StylePit.dk.