Skør reklame skal lære amerikanere at se fodbold

En ny kampagne for NBC’s dækning af Premier League gør grin med forskellen på henholdsvis den europæiske og amerikanske version af »fodbold«. Så hvis man tror, at »der er så meget kvinder ikke forstår« om fodbold, så er det intet i sammenligning med en amerikaner.

Ted Lasso er en fiktiv fodboldtræner fra USA, der nu skal stå i spidsen for en engelsk Premier League-klub, og for ham er der kun én slags fodbold - den amerikanske. Foto: NBC Fold sammen
Læs mere

Som bekendt er der forskel på den amerikanske og europæiske definition af »fodbold«.

Hvor man i den amerikanske udgave gerne må bruge hænderne, så bliver fodbold i Europa udelukkende spillet med fødderne.

Det er omdrejningspunktet i en ny kampagne for NBC Sports, som i samarbejde med The Brooklyn Brothers, New York, promoverer tv-stationens dækning af Premier League. Og der bliver ikke lagt fingre imellem.

Det skriver markedsforing.dk.

»It’s football. Just not as we know it«

Plottet er såmænd en historie om den amerikansk fodboldtræner Ted Lasso, som er blevet hyret af Premier League-klubben Tottenham Hotspurs, og han må sande, at »fodbold er ikke bare fodbold«.

Den amerikanske coach indser således, at der er adskillige forskelle og ikke blot nuancer imellem amerikansk og europæisk fodbold, som bliver kaldt »soccer« på det amerikanske kontinent.

Og som det fremgår af filmen, så er det ikke engagement, den amerikanske coach mangler. Han er sågar villig til at lære, som han siger, men det går først meget sent op for ham, at der er mere end én slags fodbold, for som han siger i afmeldingen: »Is there a third kind of football – maybe I can look into«, hvilket vist understreger, at fodbold er fodbold, i coach Lassos øjne.

Se NBCs kampagnevideo nedenunder: