SAS satser milliarder på oversøisk trafik

Nordens største flyselskab, SAS, øger sit fokus på fjerne destinationer på baggrund af hård europæisk konkurrence.

Foto: MAURITZ ANTIN. Nordens største flyselskab, SAS, øger sit fokus på fjerne destinationer på baggrund af hård europæisk konkurrence.
Læs mere
Fold sammen

Skriver Jyllands-Posten.

Satsningen på interkontinentale rejser skal gøre SAS mindre afhængig af det konkurrenceprægede europæiske marked. Selskabet har bestilt 42 nye fly til en samlet pris på 20 mia. kr. og øger antallet af sæder til fjerne rejsemål med 25 pct. Især Business Class og SAS Plus møder øget interesse, hvilket er afspejlet i henholdsvis 47 og 36 pct. flere passagerer i februar og marts.

Lavprisselskaber som Norwegian og Ryanair udgør den største trussel for SAS, som er det eneste europæiske flyselskab, der ikke har øget omsætningen i fem år. Discountudbyderne har oplevet den største vækst i en årrække og kaprer fortsat en større andel af det skandinaviske marked.

- Lavprisselskaberne har generelt den yngste flyflåde og har samtidig flest bestillinger på nye fly. Alene i år får den direkte konkurrent Norwegian 17 nye Boeing 737-fly til de korte ruter og 4 nye Dreamliner-fly til de oversøiske ruter, siger direktør i Dansk Aktie Analyse, Peter Falk-Sørensen, til Jyllands-Posten.