Regnskab afslører kæmpeunderskud for kendt dansk smykkefirma

Smykkefirmaet Dyrberg/Kern er hårdt presset, efter salget har svigtet. Ejerne har været nødsaget til at stille et lån til rådighed for selskabet, som nu arbejder på et salg.

Henning Kern og Gitte Dyrberg stiftede smykkevirksomheden Dyrberg/Kern tilbage i 1985. Selskabet har særligt markeret sig inden for smykker og ure i skandinavisk design til overkommelige priser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Det har været et historisk skidt år for smykkefirmaet Dyrberg/Kern.

Selskabets regnskab for 2017/2018 afslører et negativt resultat på over 37 mio. kroner og en negativ egenkapital på over 36 mio. kroner.

Desuden har smykkefirmaets ejere, designerduoen Gitte Dyrberg og Henning Kern, været nødsaget til at indfri selskabets gæld og stille lån til rådighed for virksomheden.

Til sammenligning leverede Dyrberg/Kern, som sælger smykker og ure målrettet kvinder, et positivt resultat på knap en mio. kroner forrige regnskabsår, hvor egenkapitalen var godt tre mio. kroner. Dengang var forventningen, at smykkefirmaet ville opnå »et positivt og forbedret resultat i næste regnskabsår«.

Men det er altså langt fra gået som forventet. Henning Kern, som også er adm. direktør i smykkefirmaet, kalder regnskabet »skuffende og dybt utilfredsstillende«. Ifølge Kern rammer regnskabet så langt forbi forventningen fra forrige regnskabsår, fordi selskabet har haft en række store omkostninger i forbindelse med en større omorganisering og ændring af selskabets strategi.

»Vi har besluttet at gå ud af en del aktiviteter, som ikke er lønsomme. Vi har valgt at trække os fra egen retail. Derudover har vi valgt at gå ud af vores travel retail-forretning. Det er der nogle meget store engangsomkostninger forbundet med, så resultatet er sådan set ikke overraskende for os,« siger Henning Kern.

Engangsudgifterne knytter sig blandt andet til afskedigelse af personale og huslejeforpligtelser. Af regnskabet fremgår det, at det gennemsnitlige antal fuldtidsmedarbejdere faldt fra 59 til 31 i løbet af regnskabsåret.

Fremover vil Dyrberg/Kern, som i dag sælger smykker og ure på mere end 30 markeder, fokusere på langt færre markeder, forklarer Henning Kern, som mener, at selskabet træffer den sikreste løsning.

»Vi vælger at afvikle frem for at udvikle. Fremover vil vi ikke lægge vores fokus på at drive 30 markeder, men snarere at drive en fire-fem stykker og sørge for, at de er profitable,« siger Henning Kern.

Konkurrence fra H&M og Zara

Skruer man tiden 10 år tilbage, kunne smykkefirmaet fremvise et resultat på godt 30 mio. kroner og en egenkapital på knap 40 mio. kroner. Men siden da har konkurrencen ændret sig, forklarer Henning Kern.

»For ti år siden var der ikke samme konkurrence fra Hennes & Mauritz og Zara, hvor du nu kan gå ned og købe øreringe til 30 kroner, som ligner noget, vi laver til 399 kroner. Kvaliteten er selvfølgelig også derefter, men når du kun bruger dem én gang i stedet for at købe et smykke, du har i fem år, er det et andet forbrugsmønster. Og det lider vi meget under,« siger Henning Kern.

Han peger desuden på, at konkurrencen om smykker, der ligger i Dyrberg/Kerns prisklasse, er øget markant, i takt med at internethandel er blevet mere udbredt.

For Henning Kern personligt har det »naturligvis ikke været sjovt« at se resultatet af den øgede konkurrence på virksomheden, han stiftede med Gitte Dyrberg i 1985. Af årsregnskabet fremgår, at »selskabets brand betragtes som det største aktiv«, og der arbejdes nu på at finde en investor.

»Men det kræver, at det er den rigtige partner. Det skal ikke bare være kapitalfond. Det skal være et partnerskab med nogle, der har noget knowhow og nogle penge og er interesserede i at drive det videre, og vi har selv et stort ønske om at blive,« siger Henning Kern.

Han understreger, at han vil fortsætte arbejdet videre med brandets DNA og fortsætte med at lancere nye produktkollektioner to gange om året.