Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Advertising Age, det legendariske amerikanske reklame- og marketingmedie, mener, at netvideo-delings-kanalen YouTube har gjort reklamer bedre.
Derfor har Ad Age i samarbejde med sit eget søstermedie, Creativity, sendt sin egen kanal på YouTube i luften, hvor man har udvalgt de 20 bedste reklamer, der havde været vist på kanalen inden for det seneste år, i øvrigt med Evians rulleskøjtebabyer i front.
På lanceringsdatoen i går, onsdag, havde Ad Age oven i købet fået titel af ”curator”, en slags gæsteredaktør på YouTube, og dominerede dermed stort set forsiden på den populære kanal.
Initiativet begrunder Ad Age selv med følgende ord:
– Som et medie, der dækker marketing, reklame og medier, holder vi skarpt øje med hvordan annoncører og marketingprofessionelle bruge platforme som YouTube…Vi fokuserer for eksempel på, om Google er i stand til at gøre platformen til et indbringende reklamemedie, til glæde for annoncørernes brands. Men i dag hylder og anerkender vi i stedet, at YouTubes har ændret selve reklamens natur.
Og det er da en anerkendelse fra en af reklame- og marketingverdenens største medier, der vil noget.
Skrid…
Men det er ikke alle YouTube-brugere, der synes godt om initiativet.
– Jeg er ked af at sige det, men jeg springer altid over reklamerne, og for øvrigt har jeg også blokeret alle jeres reklamer her, skriver én.
Den kommentar har 40 andre brugere givet en ”grøn tommel” – det vil sige, at de synes godt om den.
– Der er jo ikke nogen, der gider reklamer. De giver os nærmere lyst til ikke at købe noget, fordi de er så irriterende, skriver en anden.
Og videre: - Reklamer ødelægger internettet. – Ad Age er altid parat til at skrive om dig, hvis du bare annoncerer i deres sprøjte. Så meget for journalistisk integritet!
– De møg-reklamer ødelægger YouTube. Lad os for h… være i fred!
Rolig nu…
Her på markedsforing.dk vil vi imidlertid gerne – ligesom Ad Age – hylde både reklamen, markedsføringen, platformene og alle deres væsener, for det er nemlig lige præcis, hvad vi beskæftiger os med.
Så derfor, kære læser, læn dig tilbage og nyd franske Evians ”baby roller”-reklame, som aldrig blev vist i en eneste tv-reklameblok, men som til gengæld er blevet set af millioner af mennesker over hele verden.
Eller gå ind på YouTube og se de 20 reklamer, som Advertising Age har valgt ud som de bedste.