Politikerne er usynlige på Google

Valgkampen nærmer sig afslutningen, og håbefulde lokalpolitikere kæmper indædt om opmærksomheden fra bl.a. valgplakater, på vælgermøder, via sociale medier og i de trykte medier. I en af tidens vigtigste kommunikationskanaler, Google, er de derimod stort set usynlige.

Det er ligeså vigtigt for nutidens politikere at være på Google som på de velkendte valgplakater. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Læs mere
Fold sammen

Den kommunale og regionale valgkamp er på vej ind i slutspurten, og håbefulde kandidater har efterhånden længe smilet indsmigrende til os fra valgplakater i lygtepæle og vejtræer landet over.

Kandidaterne har også for længst sat gang i charmeoffensiver via sociale medier, og de er ivrige talere ved vælgermøder, stiller op til interview i lokale medier, deler foldere ud ved stationer osv. i markedsføringskampen om vælgernes gunst.

Og selv om noget af dette måske kan virke en smule gammeldags i 2013, så skal man bestemt ikke underkende eksempelvis valgplakater. De er et effektivt medie – også over for de unge – lød bl.a. konklusionen i en analyse foretaget af bureauet Radius Kommunikation i samarbejde med analysehuset Epinion, der blev præsenteret i begyndelsen af valgkampen.

Valgplakater virker

Heraf fremgik det, at 24 procent af danskerne mellem 18-29 år får deres primære information om kommunalvalget via valgplakaterne. Jo yngre vælgerne er, i desto højere grad skal de vælge mellem partier, kandidater og sager, de ikke har forholdt sig væsentligt til. Derfor bliver de let afkodelige budskaber, som valgplakaterne er, vigtige. Samtidig møder plakaterne os i gadebilledet, så man bliver informeret uden at gøre noget aktivt for det.

Mange politikere er med god grund også særdeles aktive på de sociale medier, hvor bl.a. Facebook, Twitter og YouTube i øjeblikket flyder over med politikerens budskaber, og så er der selvfølgelig den gode, gamle valgkampsdisciplin, hvor politikerne møder vælgerne i øjenhøjde på gader og stræder og i haller og forsamlingshuse til politiske dueller.

Den indsats kan næppe overvurderes, da samtale mellem mennesker, eller VOM (Word of Mouth, red.), er et af de mest effektive kommunikationsredskaber overhovedet. Faktisk sker kun syv procent af al WOM online på sociale netværk. Resten finder sted ude i virkeligheden, såsom når vi over frokosten fortæller kollegaen om hende den nye byrådskandidat, vi talte lidt med foran Føtex i går.

Usynlige på Google

Men der er ét sted, hvor kommunalpolitikerne i den grad glimrer ved deres fravær, og det er på nettets store søgemaskiner, og søgegiganten Google kan bedst beskrives som en lygtepæl uden valgplakater.

»90 procent af danskerne bruger dagligt Google som opslagsværk, og det er her, danskerne foretager deres research om stort og småt. For mange er Google derfor også stedet, man vil starte, når man skal søge mere information om lokalpolitikere, men der løber man hurtigt panden mod en mur, lyder det fra Jackie Frandsen, Head of Search hos bureauet iProspect.

Bureauets specialitet ser netop brugen af Google som markedsføringskanal, og derfor ærgrer politikernes tøven på søgemaskinen naturligvis Jackie Frandsen.

»Kun et fåtal af politikere har optimeret deres navn, budskaber, blog eller website på Google, så man hurtigt kan finde uddybende informationer om dem. Det er ærgerligt, for det er en uudnyttet kanal med direkte adgang til vælgerne, siger han.

Og der er mange ting, lokalpolitikerne kan gøre online for at gøre sig mere bemærket, forstået, læst og hørt blandt vælgerne for at opnå de vigtige stemmer.

På med Google

»Mange går jo konstant rundt med mobilen i hånden, og falder vi over et navn og et ansigt på en valgplakat, kan det sagtens tænkes, at vi lige vil have lidt mere information om, hvilke holdninger og værdier politikeren har. Så søger man jo instinktivt på Google. Hvis der så ikke dukker noget relevant op i de første fire-fem søgeresultater, dropper vi det hurtigt,« siger Jackie Frandsen.

Hos iProspect lyder budskabet derfor klart: Sørg for at kombinere de gode gammeldags valgplakater og vælgermøder med en optimeret online tilstedeværelse i den politiske markedsføring.

»Og det er ikke for sent. Der er stadig en uge til valget, og den sidste uge er altid afgørende, så lokalpolitikere bør komme i gang nu,« siger Jackie Frandsen.