Pæn påske løfter Tivolis besøgstal

Det har muligvis ikke været den tørreste sommer, men den solrige påske betyder, at den gamle forlystelseshave kan notere sig en pæn besøgsfremgang. (Opdateret kl. 17:27)

Foto: Peter Clausen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et solrigt forår redder Tivolis besøgstal i årets første seks måneder. Det fremgår af forlystelseshavens halvårsregnskab.

Den regnvåde sommer har ellers sat forlystelsesparkernes besøgstal under pres, men i Tivolis tilfælde ligger besøgstallet højere end samme periode sidste år, og det har løftet omsætningen med ni procent til 228 millioner kroner.

"Vi har været heldige, for vores sæson startede i påsken, hvor det var fantastisk vejr og vi for første gang lancerede vores påskeparade. I maj og juni var vi også begunstiget af rigtig pænt vejr, og det gav et besøgsboost og tiltrak mange til vore fredagsrock-koncerter. Vi har også haft god nytte af samarbejdet med Arp-Hansens nye Tivoli-hotel, der er blevet markedsført i Norge og Sverige, og som vi håber kan tiltrække flere af vores naboer på sigt", siger økonomidirektør Claus Dyhr. 

Fokus på underholdning



På trods af, at der bliver beregnet et driftsunderskud på 55 millioner kroner i første halvår, forventer Tivoli stadig, at parken kan komme ud af 2011 med et overskud. Til sammenligning var underskuddet i første halvår 2010 på 66 millioner kroner.

"Vi har selvfølgelig haft færre gæster i juli på grund af regnvejret, men vores restauranter har gjort det pænt. De kommende måneder fortsætter vi med en lang række arrangementer, der ikke er afhængige af vejret, " siger Claus Dyhr og henviser til en række koncerter i glassalen og en særlig juleopsætning af Jesper Vinge Leisners "Elsk mig i nat".

Han peger dog på, at Tivoli fortsat lider under faldende turisme. Specielt er der kommet færre nordmænd og svenskere, end hvad parken havde håbet på. 

"De høje danske priser og momsregler i turistbranchen betyder, at turisterne tager til andre europæiske lande i stedet for. Nu satser vi hårdt på cruise-gæsterne, som der kommer flere af, og derfor er vi glade for samarbejdet med DFDS", siger økonomidirektøren. 

Pr. 30. juni var der gået 1.240.000 gennem tælleapparaterne mod 1.067.000 sidste år.