OK efter olietab: Vi køber dyrere end vi sælger

Energiselskabet OK kom ud af 2014 med et resultat, der er voldsomt præget af faldet i olieprisen. Det får dog ikke direktøren til at forsikre sig mod fremtidige tab

Foto: Jeppe Michael Jensen. OK Olie
Læs mere
Fold sammen

Det er svært at drive en rentabel købmandsforretning, når de varer der ryger ind i butikken er dyrere end den pris, de kan sælges til.

Det er baggrunden for, at direktør for tankstation-kæden OK, Niels Ole Christensen må se på en bundlinje for 2014, der er skæmmet af de faldende oliepriser.

»Der sker det, at vi simpelthen bliver nødt til at sælge billigere, end det vi har købt brændstoffet til. Og på den baggrund opstår der et tab,« siger han til TV2 Finans.

(Artiklen fortsætter under indslaget)

 

OK fik sidste år et såkaldt konjunkturtab på 123 millioner kroner, som hovedsageligt skyldes tab på olielagre på grund af det voldsomme fald i energipriserne i sidste halvdel af 2014. I 2013 var konjunturtabet på 31 millioner kroner.

Samlet set er selskabet kommet ud af 2014 med et overskud på bundlinjen på 247 millioner kroner, hvilket er et fald på omkring 12 procent i forhold til 2013.

Resultatet kunne have set noget pænere ud, hvis OK havde valgt at forsikre sig mod olieprisfald. Men den slags er dyrt, og kan ikke betale sig i længden, mener Niels Ole Christensen.

»Oliepriserne svinger jo op og ned i løbet af årene. Vores holdning er, at i det lange løb går de her bevægelser lige op. Nogle år er der gevinst og nogle år er der tab,« siger han og fortsætter:

»Vi vælger at sige: Den risiko tager vi. Det er den billigste løsning.«

OK er det mest udbredte benzinmærke i Danmark og kæden beskæftiger samlet set omkring 1300 ansatte.