Obama: Mindre PR, mere oprydning

Barack Obama blev godt træt af at se på BP-undskyldninger på skærmen.

Foto: MANDEL NGAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

"Jeg er dybtfølt ked af det. Vi skal nok gøre det godt igen."

Sådan lød det ifølge BBC fra BP-topchef Tony Hayward i begyndelsen af juni, da han tonede frem på de amerikanske TV-skærme - brødbetynget og med åbenstående skjorte. Det både lød som og var en undskyldning, men det var også én af dem, der giver tilbageslag.

Læs også: BP-chef: Det skulle aldrig være sket

Det Hvide Hus gik straks i offensiven. Problemet var ifølge præsident Barack Obama, at Tony Hayward brændte millioner af dollar af på at redde sit firmas omdømme, mens flora og fauna på sydstatskysten blot blev mere og mere tilsølet i den tykke olie fra udslippet i Den Mexicanske Golf.

"Det, jeg ikke har lyst til at høre, mens de bruger den slags penge på aktionærer og TV-reklamer, er, at de samtidig ruinerer fiskerne (i kystbyerne, red.)," sagde en vred Obama som reaktion, efter han var blevet opmærksom på, at BP havde brændt 50 millioner dollar på TV-annonceringen.

Flere bommerter - klik dig videre nedenfor