Nyt Pepsi-samarbejde giver Royal Unibrew lukrativ position

Bryggeriet Royal Unibrew skal fra starten af det nye år producere, sælge og distribuere læskedrikke som Pepsi, Pepsi Max og Mirinda i Letland, Litauen og Estland, og det nye Pepsi-samarbejde stiller selskabet i en lukrativ stilling og gør bryggeriet til en mere interessant samarbejdspartner.

Foto: JUSTIN SULLIVAN.
Læs mere
Fold sammen

Sådan lyder vurderingen fra senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank til Ritzau Finans.

- Der er meget spændende perspektiver i, at Royal Unibrew gør det så godt som distributør, at det faktisk kan blive ved med at udvide de her aftaler. Det giver dem en lukrativ position, som også er med til at understøtte den styrkede overskudsgrad, fordi det bliver billigere at distribuere produkterne, når de har den brede produktpalette, siger Morten Imsgard.

Bryggeriet skal desuden distribuere snackprodukter i Danmark for Lays og Bugles, som Royal Unibrew overtager fra Pepsico.

- Da selskabet købte finske Hartwell, fik det også udbygget sit samarbejde med Pepsi i den region, og nu ser det ud til, at Royal Unibrew igen styrker sit samarbejde med Pepsi omkring at tage nogle supplerende produkter som snack, og det er rigtig vigtigt for selskabet at have den distributionsaftale med Pepsi, fordi det betyder, at det kan komme ud til kunderne med en fyldt lastbil og med en fuld produktpalette, siger Morten Imsgard.

Han forklarer, at en bredere produktpalette gør Royal Unibrew til en mere interessant samarbejdspartner for de supermarkeder, som ønsker partnere, der kan levere en attraktiv produktpalet over alle produktkategorier.