Nyt dansk mobilselskab runder 5.000 kunder

Bagmændene bag Plenti er tilfredse med de første halvanden måneds kundejagt.

Manden bag Onfone og Mofibo, Morten Strunge (til venstre), og Fullrate-medstifter Peter Mægbæk (til højre) har fået de første 5.000 abonnenter i deres fælles, nye mobilselskab, Plenti. Arkivfoto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Mobilselskabet Plenti, som den tidligere Fullrate-medstifter Peter Mægbæk og Onfone- og Mofibo-bagmand Morten Strunge står bag, har på halvanden måned hentet de første 5.000 kunder af de 100.000 kunder, som er målet om to år.

Plenti åbnede 14. marts som et rent mobilselskab med en anderledes strategi. Der er fri tale og fri data, og som abonnent får man desuden ubegrænset adgang til Allers og Egmonts magasiner online, onlinenyheder fra Berlingske og Ekstra Bladet, lyd- og e-bøger fra Mofibo samt gratis adgang til Tivoli. Abonnementet koster lige nu 199 kroner, men fra 1. juli skal der lægges en oprettelse på 99 kroner oveni.

»Med 5.000 kunder i forretningen er vi dér, hvor vi håbede på, vi ville være på nuværende tidspunkt, og vi er godt i gang med at få bygget kendskabet til vores koncept op,« siger Peter Mægbæk, der er administrerende direktør i Plenti.

Strunge: Det ser meget fornuftigt ud

Morten Strunge, som kender mobilmarkedet fra sin tid i Onfone, der blev opkøbt af TDC i maj 2011 for 300 millioner kroner efter en lang udmarvningskrig, er også godt tilfreds. Onfone nåede op på 170.000 kunder.

»Jeg synes, at det ser meget fornuftigt ud. Kundetallet stiger, og vi har endnu ikke fat i halvdelen af de håndtag, som vi kan bruge. Det ser ud til, at det nok skal tage rigtigt godt fra. Og folk tager tjenesterne til sig. Der er en god aktiveringsrate. Folk bruger dem, og det er dér, vi gerne vil hen. Det er succeskriteriet,« siger han til Berlingske.

De to bagmænd har fået den tidligere nordiske direktør for SBS, Henrik Ravn, med i bestyrelsen. Han skal sikre, at Plenti senere kan tilbyde også TV og film som en del af abonnementet.

»Henrik Ravn har et utroligt godt netværk og kender både tele- og »video on demand«-branchen (lejefilm over nettet, red.). Desuden har han en rigtigt god forståelse for kundeprofiler,« forklarer Morten Strunge.

Kan løbe rundt med 50.000 kunder

Musiktjenester overlader Plenti dog til folk selv at finde og abonnere på.

Plentis abonnement ligger prismæssigt højere end så mange andre, selv om det er lykkedes for de fire store - TDC, Telenor, Telia og »3« - at få hævet priserne ved at fjerne de allerbilligste abonnementer mod til gengæld at lægge lidt større datamængder i månedsforbruget hos kunderne. Det gælder dog kun nye kunder og vil derfor ikke her og nu sikre selskaberne en væsentligt større indtjening.

Plenti har indgået aftale med »3« om at bruge »3«s mobilnet, men det vil primært være hos TDC, Telia og Telenor, at Plenti forventer at gå på jagt efter kunder. Til sammenligning har »3« 1,16 millioner mobilkunder, Telia har 1,64 millioner, Telenor har 1,79 millioner og TDC 2,57 millioner mobilkunder. I januar-marts fik »3« og Telenor hver 13.000 flere mobilkunder, mens TDC hentede 2.000, og Telia mistede 4.000.

Peter Mægbæk og Morten Strunge sagde ved åbningen af Plenti til Berlingske, at målet er 100.000 kunder på to år, men at »det kan sagtens løbe rundt - også med det halve« antal kunder.