Nu skal der handles på Facebook

Danmarks mest populære sociale netværk indfører Facebook Deals, hvor brugerne får tilbud direkte fra blandt andet McDonald's og 7Eleven.

Kioskkæden 7eleven og burgerkæden McDonald's er blandt de danske selskaber, der nu skyder Facebook Deals i gang i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis det står til Mark Zuckerberg, er det ikke længere nok at holde folk opdateret med, hvad man går og tænker på. Med Facebook Places kan man også registrere, hvor man befinder sig. Og det er der en god grund til. I dag bliver den kommercielle fætter til lokationstjenesten, Facebook Deals, nemlig lanceret i Danmark.

Med Facebook Deals kan brugerne se, hvilke butikker der har gode tilbud i nærheden af, hvor man befinder sig. Indtil videre er blandt andet McDonald's og 7Eleven hoppet med på ideen. Dermed kan en Facebook-bruger eksempelvis tjekke ind på Københavns Hovedbanegård og se, om der for eksempel er brugere på tilbud hos McDonald's eller ispinde hos 7Eleven.



Hvis man bliver fristet af tilbudet, klikker man på det og viser sin telefon til ekspedienten. Når man har indløst tilbudet, bliver det annonceret til alle i Facebook-brugerens netværk. Tanken bag er, at kunden får et godt tilbud, mens virksomheden får spredt sit budskab i kundens netværk.

"Med Facebook Deals kan vi skabe en forbindelse mellem vores digitale tilstedeværelse og vores fysiske tilstedeværelse. Det handler naturligvis om at få folk i butikken, men det er samtidig også en måde at belønne vores loyale Facebook-fans på," siger McDonald's Danmarks marketingdirektør Joachim Knudsen.

McDonald's har lige som blandt andre Telenor tidligere eksperimenteret med lokationstjenesten Foursquare. Men mens Foursquare er meget udbredt i USA, er det aldrig slået igennem i Danmark. Der er omkring 2,6 millioner danske Facebook-brugere, hvoraf 87.000 er fans af McDonald's. Derfor ser burgerkæden også langt større potentiale i Facebook end i Foursquare.



"Indtil videre prøver vi det af indtil nytår. Men jeg er ret sikker på, at det nok skal blive benyttet, så vi vil formodentlig fortsætte med at bruge Facebook Deals næste år. Det er klart, at lige nu så vil det næppe generere et kundeflow, der kan matche vores investering i det, så det er også mere et spørgsmål om brandloyalitet end om omsætning," siger Joachim Knudsen.

Spørgsmålet om, hvorvidt Facebook-aktiviteten på sigt vil kunne ses på bundlinjen, afhænger ifølge marketingdirektøren lige så meget af Facebook selv. Hvis det lykkes at gøre Deals til et udbredt aktivitet, så er det ikke umuligt. Omvendt bliver det, hvis danskerne aldrig tager det til sig.