Norwegian leverer vingeskudt kvartalsregnskab

Skandinaviens største lavprisselskab går ud af årets andet kvartal med stort underskud, og selskabet formår ikke i samme grad som tidligere at tjene penge på sine passagerer. Konflikt koster lavpriskæmpen 100 millioner kroner.

Foto: SCANPIX
Norwegian fokuserer ganske vist primært på sine stærke produktionsvækst og en rekordhøj belægning, men de positive tal i lavprisselskabets andet kvartalsregnskab kan ikke skygge for, at rapporten er dyster læsning for topchef Bjørn Kjos og kompagni.

For selv om omsætningen nåede 5,043 milliarder norske kroner, en stigning på 26 procent, der først og fremmest båret af selskabets langrutesatsning, landede bundlinjen før skat i et minus på 137 millioner norske kroner. Et tal, der utvivlsomt må skuffe de analytikere, der i et estimat til SME Direkt havde forudsagt et overskud på 81 millioner kroner. Driftsresultatet (EBITDA) endte på 94 millioner norske kroner mod en forventning om 275 millioner kroner.

»Vi fik imidlertid store ekstraordinære omkostninger dette kvartal. Både indleje af fly og Parats »enmandsstrejke« påvirker desværre resultatet i alt for stor grad. Derudover er der stadig stort konkurrencepres, særligt i det skandinaviske marked,« siger administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.Norwegian lider altså fortsat økonomisk under de omfattende Dreamliner-problemer, der væltede ind under selskabet i forbindelse med dets debut på langruteflyvninger over Atlanten. Flyene er ikke kommet på vingerne i samme omfang som planlagt, og selskabet har i flere tilfælde måttet leje fly for at gennemføre sine afgange. Samtidig kan den omfattende konflikt, der i maj sendte forholdet mellem kabinepersonale og ledelse på nulpunktet, tydeligt aflæses i regnskabet.

Konflikten, der drejede sig om en opsplitning af det danske og norske kabinepersonale i to separate selskaber, koster selskabet 100 millioner kroner. Netop på grund af en truende storstrejke, var usikkerheden med at flyve med Norwegian stor i årets femte måned, og længe lignede en hurtig aftale en utopi.Selskabets såkaldte yield, der er udtryk for indtjeningen per passagerkilometer, falder desuden med 17 procent i forhold til samme kvartal i 2013. Det skal dog blandt andet ses i lyset af de længere ruter, og Norwegian får dæmmet en del op for faldet med sin højere belægningsprocent. I andet kvartal fyldte selskabet 80 procent af sine flysæder op, hvilket er ny rekord for selskabet i den sæson.

6,4 millioner passagerer fløj med Norwegian i andet kvartal. Det er næsten 900.000 flere end kvartal året før og en stigning på 16 procent.Bjørn Kjos konstaterer, at »det allervigtigste bevis på kundetilfredshed er imidlertid, at stadig flere vælger at flyve med Norwegian.«

Ambitionerne for 2014 skrues i forbindelse med regnskabet ned.