SAS fyldte sæderne bedre op end Norwegian

Det hårdt pressede, skandinaviske flyselskab fløj 2,7 millioner passagerer i årets første sommermåned. Samtidig formåede selskabet at fylde juni-flyene bedre op end nogensinde - og bedre end ærkekonkurrenten Norwegian.

Foto: Brian Bergmann
SAS' standardundskyldning for den seneste tids dårlige økonomiske resultater har været den enormt hårde konkurrence mellem flyselskaberne i Nordeuropa. En konkurrence, der har betydet, at udbuddet simpelthen har været langt større end efterspørgslen, hvorfor flyene simpelthen ikke kan fyldes op.

I juni lykkedes det dog det stærkt udfordrede luftfartsselskab at forbedre sin såkaldte load factor, det vil sige udnyttelsen af kapaciteten, til rekordhøje 83 procent. Det er en forbedring på 2,8 procentpoint. Dermed slår skandinavisk luftfarts ældste spiller lige netop ærkerivalen Norwegian, der i årets første sommermåned havde en belægning på 82,5 procent.

I maj, hvor trafiktallene grundet sæsonforholdene naturligt er lavere, havde det norske lavprisselskab ellers en bedre kapacitetsudnyttelse end sin skandinaviske storebror. I årets femte måned havde Norwegian en load factor på 77 procent mod SAS' 75,8 procent.



SAS fløj totalt 2,7 millioner passagerer i årets første sommermåned, hvilket er en stigning på 12,4 procent.

Tallene må vække en vis lettelse i SAS-toppen, der længe har satset på, at sommersæsonen skulle hjælpe selskabet. I maj sagde økonomidirektør Håkan Jansson for eksempel til Berlingske Business, at »nu entrerer vi sommersæsonen, og det betyder en højere efterspørgsel. Fremadrettet ser det helt anderledes ud med en meget lavere kapacitetsvækst i forhold til sidste års kapacitetsstørrelse, og det vil, tror jeg, give markedet et mindre pres.«

I forbindelse med offentliggørelsen af juni-tallene siger topchef Rickard Gustafsson i en kommentar, at »væksten i juni var god med flere passagerer og rekordhøj kabinefaktor. Udviklingen har være positiv siden april, hvilket viser, at vores aktiviteter på markedet har haft effekt.« Det skriver Ritzau Finans.

SAS' passagervækst kan dog langt fra hamle op med ærkerivalen. Norwegian havde således en passagervækst på 21 procent i juni til 2,3 millioner. Tallet skal dog ses i lyset af, at Bjørn Kjos' ekspanderende virksomhed har forøget sin kapacitet med 39 procent over det seneste år. For en anden nordisk SAS-konkurrent, det noget mindre Finnair, lå belægningen på uændrede 83,4 procent.

Alt er dog ikke positivt for SAS i trafikopgørelsen. Således fald den såkaldte valutajusterede yield, der dækker over omsætningen per fløjet passagerkilometer, med 8,8 procent i maj, og selskabet forventer også et fald i juni.