Normal skanderborgenser vinder regional vækstdyst

For andet år i træk er det en Skanderborg-forankret virksomhed, som vinder det midtjyske heat af virksomhedskonkurrencen EY Entrepreneur of the Year.

Fra venstre: Klaus Stampe, erhvervscenterdirektør, Jyske Bank, Torben Mouritsen, CEO, Normal A/S, Jens Weiersøe Jakobsen, partner, EY 
Læs mere
Fold sammen

På trods af navnet, så har butikskæden Normal været igennem en ret usædvanlig vækstrejse. På fire år er den gået fra én til ikke mindre end 80 butikker, og den heftige vækstrate medfører nu, at Skanderborg-virksomheden kan kalde sig Entrepreneur of the Year.

Normal A/S er onsdag aften blevet kåret til vækstvinder i den midtjyske del af virksomhedskonkurrencen, og dermed kan indbyggerne i festivalbyen i Søhøjlandet notere sig, at den to år i træk har overstrålet al anden konkurrence i virksomhedsdysten. Sidste år blev konkurrencens midtjyske heat nemlig også vundet af en anden lokal virksomhed, nemlig Dansk Ingeniørservice.

I år er det dog den svulmende butikskæde, som bl.a. gør sig i dagligvarer til hygiejne og rengøring, der har stillet sig i rampelyset, og spørger man EYs midtjyske konkurrenceansvarlige, Jens Weiersøe Jakobsen, så er det da også Normals næsten unormale vækst, der har imponeret.

»Den regionale jury er enig om, at det, årets vinder har præsteret, er exceptionelt godt gået. Juryen hæfter sig bl.a. ved, at virksomhedens koncept, DNA og strategi er udviklet af serieiværksættere og folk med solid brancheerfaring,« siger Jens Weiersøe Jakobsen og tilføjer:

»Det kan forklare, at de overhovedet har set en sådan mulighed, troet på den og evner at føre den ud i livet – også med en vækststrategi, der rækker ud over landets grænser.«

Normal kunne i seneste regnskab notere sig en nettoomsætning på 665 millioner kroner og en bundlinje på 11 millioner kroner. Virksomheden har vokset voldsomt lige siden startskuddet i 2013 og i sommers kunne den slå dørene op i sin første udenlandske butik, der ligger i Norge.

Normal har i Entrepreneur of the Year været oppe imod nogle andre opsigtsvækkende virksomhedshistorier fra det midtjyske. Det drejer sig om bygge- og udviklingsselskabet KPC, butikskæden Søstrene Grene, byudviklingsfirmaet Tækkersminde samt hvidevare-netbutikken WhiteAway.

Jurybegrundelsen afslører da også, at der har været meget stærke virksomheder med i årets Entrepreneur-dyst.

»Årets vinder i Region Midt er fundet i et usædvanligt stærkt felt. Juryen er enig om, at det, årets vinder har præsteret, er exceptionelt godt gået. Det er fortsat en ung virksomhed, men proof of concept er på plads, væksten fortsætter, og der er stærke investorer med,« skriver den uafhængige jury i sin begrundelse..

I det hele taget ser erhvervslivet ud til at være på stabil kurs i den midtjyske region. I alt 294 virksomheder lever i år op til konkurrencens skrappe krav. Tallet udgør en lille fremgang på en procent i forhold til sidste år.

At tallet ikke stiger mere, bekymrer dog ikke EYs midtjyske konkurrenceansvarlige, Jens Weiersøe Jakobsen.

»Efter flere års kraftig udvikling er fremgangen i antallet af vækstvirksomheder i Midtjylland i år mere afdæmpet, men vi holder det høje niveau. Bag væksthistorierne i de mange kvalificerede virksomheder står gode ideer, stærke produkter og flot indtjening,« siger han.

EY Entrepreneur of the Year fortsætter torsdag sydpå for at kåre konkurrencens vinder for Fyn. I næste uge fortsætter de regionale finaleevents, som slutter i København. Den nationale finale finder sted i Forum 30. november. Berlingske er dansk mediepartner på konkurrencen.