Nap en BMW-elbil og lås op med Rejsekortet

Tog- og busselskabet Arriva ruller om få uger et bybilsprogram ud i København. Hele 400 BMW-elbiler skal være rambukken, der slår porten ind til en nytænkning af den offentlige transport.

11BUSPix-elbil-indvendig.jpg
Nikolaj Wendelboe, direktør i Arriva, præsenterer Arrivas nye bybilskoncept i København, hvor man kan leje BMWs i3-model på timebasis. Flere store spillere er med i satsningen på el-biler i hovedstaden, hvor du også kan bruge dit Rejsekort som medlemskort. Foto: Thomas Lekfeldt
Læs mere
Fold sammen

Et nyt delebilskoncept bliver i begyndelsen af september rullet ud over hele København. Det er bus- og togselskabet Arriva, der i samarbejde med blandt andre E.ON og BMW gør klar til at sende 400 elbiler ud i hovedstadens gader.

Flåden bestående af BMWs i3-model bliver gjort tilgængelig gennem BMWs eksisterinde DriveNow-platform, der allerede er kendt i storbyer som München, Berlin, London og San Francisco. Konceptet bliver dog anderledes i Danmark. Dels fordi de 400 biler udelukkende vil være elbiler, men også fordi bybilerne helt og holdent vil blive drevet af Arriva.

»Vi ser det som et marked, der er uudnyttet, og som går godt i spænd med vores øvrige forretning og de ændringer, vi ser i trafikal adfærd og behov. Som en af Danmarks største aktører i den kollektive trafik skal vi hele tiden udvikle os for at imødekomme disse ændringer og udfordringer,« siger Nikolaj Wendelboe, der er administrerende direktør i Arriva Danmark.

Appen, bilen og kortet

Med sine 400 biler bliver DriveNow den klart største udbyder af delebiler i København, og konceptet bag bilerne er relativt simpelt. Gennem en app kan man på sin smartphone eller sit smart-ur se, hvor i byen, der holder en ledig DriveNow-bil, der så kan reserveres gennem samme app. Bilen låses op med et medlemskort til tjenesten eller med et almindeligt Rejsekort, og så kan man for knap fire kroner i minuttet tage ud på sin færd. Når man ikke har brug for bilen længere, kan man sætte den på alle offentlige parkeringspladser i DriveNows københavnske zone, så længe der ikke er tidsbegrænsning på pladserne.

Kom med i Københavns nye delebilsordning

 

Koblet til den kollektive transport

Det er stort set på samme måde, at DriveNow fungerer i de udenlandske metropoler, hvor tjenesten allerede er tilgængelig. Men i Danmark bliver der alligevel en forskel: Delebilsservicen bliver koblet rigtig tæt sammen med den offentlige transport i hovedstaden:

»Lanceringen af bybiler er et stort og strategisk vigtigt skridt for os, idet vi nu integrerer en helt ny transportform med resten af den kollektive trafik og får rejsen fra a til b til at hænge meget bedre sammen for kunderne,« siger Arrivas direktør, Nikolaj Wendelboe, der har oprettet partnerskaber med Rejsekortet såvel som Rejseplanen for at integrere delebilerne så godt som muligt med den offentlige transport:

»DriveNow er således mere end blot en god forretningsmulighed for os, det er et udtryk for den fremadrettede strategiske retning for Arrivas virksomhed som den aktør, der er med til at skabe nytænkende og sammenhængende mobilitetsløsninger.«

En af de partnere, som Arriva ud over BMW har slået pjalterne sammen med for at virkeliggøre DriveNow-forretningen, er energiselskabet E.ON.

Den tyske energikæmpe har Danmarks største net af ladestationer, men har sammen med Københavns Kommune og Energistyrelsen investeret 15 mio. kroner i nye ladepunkter, så antallet nu er oppe på 640 inden for DriveNows dækningsområde.

»Det er klart, at vi udvider vores infrastruktur i takt med, at efterspørgslen på ladepunkter stiger. Og når dette projekt med så mange biler dukker op, så stiger behovet for opladning, og dermed også behov for at vi etablererede væsentligt flere ladepunkter,« siger direktør i E.ON Danmark, Tore Harritshøj, der håber, at de 400 nye BMW-elbiler kan skubbe til salget af elbiler generelt:

»Både E.ON og andre partnere i projekterne kan se, at vi på denne måde får adgang til nye kunder, som på sigt kan blive faste elbilister.«

København kæmper som by med nogle af de samme udfordringer som andre europæiske storbyer. I delebilsregi er det især den tiltagende trængsel, der er relevant, fordi delebiler bliver set som en del af løsningen på trængselsudfordringen.

Klar om tre uger

Delebilernes succes har dog været blandet rundt om i Europa.

Franske Bolloré har haft god succes i Paris, DriveNow klarer sig godt i flere tyske byer, mens Daimlers Car2Go-tjeneste måtte forlade London grund af manglende efterspørgsel (Car2Go fíndes også i København, red.). Og det er heller ikke risikofrit for Arriva at gå ind på delebilsmarkedet i Danmark, understreger Arrivas direktør, der dog er optimist.

»Vi ved selvfølgelig ikke endnu, hvordan konceptet bliver modtaget i Danmark. Vi kan se på erfaringerne fra andre sammenlignelige udenlandske storbyer, hvor DriveNow allerede opererer, at storbyboerne tager bybilerne til sig. Samtidig er vi et af de samfund, hvor flest bruger internet og smartphones, og vi er gode til at adoptere ny teknologi. På den måde er alle parametrene på plads til at få succes,« siger Nikolaj Wendelboe.

DriveNow lanceres i København 3. september.