Mobilselskab skal sælge B&O

»3« ser en god forretning i at få friske B&O-varer på butikshylderne, hvor kunderne kan købe dem på afbetaling.

Foto: Henning Bagger. Bang & Olufsen i Struer har med Beoplay-serien af tilbehør - transportable højttalere og hovedtelefoner - fået fat i et nyt publikum. Nu begynder »3« fra 2. juli at sælge tre af produkterne i Beoplay-serien. Arkivfoto: Henning Bagger, Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Teleselskabet »3« får nu B&O-varer på hylderne i sine 28 danske butikker for at trække flere kunder ind.

Det bliver angiveligt det første sted i verden, at et teleselskab sælger Bang & Olufsens B&O Play-produkter i butikkerne, og ifølge »3«s privatkundedirektør, David Elsass, vil man fra formentlig efteråret også kunne købe dem via »3«s netsted.

»B&O er et klenodie i Danmark, som med held har bygget et frækt varemærke som den frække lillebror. Vi er den frække lillebror i telebranchen, så det virker som et rigtigt godt match, som vi har rigtigt store forventninger til. Vi forventer at få en tocifret millionindtjening på et år. Smartphones betyder mere og mere for os alle og er blevet omdrejningspunktet i mange sammenhænge, og derfor er det naturligt, at vi sælger mere tilbehør til dem,« forklarer David Elsass.

»3« tager B&Os transportable Beoplay A2-Bluetooth-højttaler og de to hovedtelefoner Beoplay H2 og Beoplay H6 ind på hylderne i sine 28 egne butikker. De 40 butiksområder, som »3« har hos Fona, vil ikke sælge B&O, det gør Fona selv.

I foråret begyndte »3« at sælge SMS Audios hovedtelefoner, siden kom Beats - nu ejet af Apple - til.

»B&O Play har faktisk et hipt, ungt og friskt design til tilgængelige priser. Den slags vil folk gerne vise sig med. Som kunde hos »3« kan man få en afbetalingsordning over 10, 20 eller 30 måneder ganske som med smartphones. Omkring 50 procent køber tilbehøret på afbetaling, og jeg tror, at vi trækker folk til, når de kan få et fedt sæt hovedtelefoner for 50 kroner om måneden,« siger David Elsass.

Til sammenligning købet omkring 75 procent den nye mobiltelefon på afbetaling, langt de fleste over 30 måneder med 10 måneder som det næstmest populære.

»Men i modsætning til mobiltelefoner er der faktisk en fornuftig fortjeneste hos forhandlerne ved at sælge tilbehør. Samtidig er det med til at gøre butiksoplevelsen mere interessant, for kunderne forventer at kunne gå på opdagelse i butikken, og her ligner snartphones efterhånden hinanden, hvorved det ikke er så spændende at gå op opdagelse i en telebutik nu som for fem år siden. Med tilbehøret gør vi også tiden, hvor kunderne er i butikkerne, længere og giver dem en årsag til at komme indenfor, fordi de ved, at vi har andet end fire-fem Apple-telefoner og otte Android-modeller,« siger »3«s privatkundedirektør.

Der kommer et sted mellem 30.000 og 50.000 i »3«s egne butikker hver måned. Udvidelsen med tilbehør udfordrer, hvordan pladsen udnyttes i butikkerne.

»Den fysiske begrænsning er klart den største begrænsning. Vi skal virkelig optimere pladsen, men tidligere har vi ofte måttet vise flere smartphones af samme mærke for at få det til at se attraktivt ud. Samtidig er butikkerne forskellige i størrelse, og derfor bliver e-handel interessant i de mindre butikker,« siger David Elsass.

»3« er det mindste af de fire store teleselskaber i Danmark. »3« sidder på omkring 13 procent af det danske mobilmarked og havde ved udgangen af marts 1,12 millioner mobilkunder.