Lufthansa giver SAS den kolde skulder

Økonomisk trængte SAS skal ikke sætte næsen op efter, at Lufthansa bliver selskabets redning - tidligere SAS-direktør tror, at staten bliver nødt til at skyde flere penge i selskabet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I august-september 2008 var det nær ved og næsten. Alt var gjort klar til, at Lufthansa skulle overtage SAS, der var 25 mia. kroner værd på børsen. Men to store begivenheder spændte ben for handelen.

Nu, fire år efter, hvor markedsværdien af SAS er raslet ned til bare to mia. kroner, har Lufthansa overhovedet ingen interesse i det skandinaviske luftfartsselskab. Så klar er meldingen fra Lufthansas nye chef for Norden og Baltikum, Ulrich Link.

»Hvad skulle vi tjene på at købe SAS? Ærligt talt intet. Vi har egne problemer at løse og fokuserer helt på organisk tilvækst,« siger Ulrich Link.

Lufthansa er ellers jævnligt blevet udråbt som den oplagte køber af SAS, der i årevis har kæmpet med et for højt omkostningsniveau. Men nu kan det økonomisk trængte SAS altså ikke længere håbe på Lufthansa som den frelsende engel.

I den svenske avis Dagens Industri afviser Lufthansa-chefen i det hele taget tanken om opkøb.

»Vi må lave vores hjemmearbejde, inden det kan blive aktuelt at tale om opkøb,« siger Ulrik Link.

Den tyske afvisning kommer få dage efter, at SAS offentliggjorde et skuffende halvårsregnskab, som tyder på, at selskabet for hele året kan have retning mod et nyt underskud. Samtidig truer nye regnskabsregler for pensionsforpligtelser med at sluge det meste af selskabets egenkapital.

Havde det ikke været for to skæbnesvangre begivenheder i 2008, havde situationen sandsynligvis set helt anderledes ud for SAS. Ifølge Dagens Industri var Lufthansa i august-september 2008 så tæt på at købe SAS, at der endda var sat dato på offentliggørelse af nyheden.

En købsaftale lå klar

Parterne, herunder regeringerne i Sverige, Danmark og Norge, var enige om prisen, og en aftale lå klar.

»Vi havde til og med bestemt en dag for pressekonferencen, hvor aftalen skulle præsenteres,« siger Aage Dünhaupt, informationsdirektør for Lufthansa i Europa.

Men salget blev stoppet af to ydre omstændigheder. Den første var, at et passagerfly fra det dengang SAS-ejede Spanair i august 2008 styrtede ned under starten i Barajas-lufthavnen i Madrid. 154 mennesker omkom ved ulykken. Anden stopklods var investeringsbanken Lehman Brothers’ krak 15. september 2008.

Efter at handelen med Lufthansa faldt på gulvet, var SAS ifølge den svenske avis i forhandlinger med Air France KLM om en aftale, men den blev altså heller ikke til noget.

I dag står SAS ifølge et tidligere direktionsmedlem, Lars Bergvall, i en meget kritisk situation på grund af de store pensionsforpligtelser, som ifølge Dagens Industri kan sluge 90 pct. af selskabets egenkapital.

Lars Bergvall, der sad i direktionen i SAS i slutfirserne, tror, at pensionsforpligtelserne kan betyde, at SAS kan komme i konflikt med sine lånevilkår med bankerne, og at staten kan tvinges til at skyde flere penge i SAS.

Hos SAS oplyser chefen for investor relations, Sture Stølen, at man arbejder på at løse udfordringen med pensionsforpligtelserne.

»Vi har frem til og med november 2013 til at finde en løsning. Vi arbejder med et antal parametre, men jeg vil ikke foregribe fremtidige forhandlinger,« siger han.